- قرآن کریم.
- آرام، محمّد باقر (1386) اندیشۀ تاریخنگاری عصر صفوی، تهران: امیرکبیر.
- ابراهیم، شراره و مهدی محقّق (1401) «سبک نگارشی تاریخ عالم آرای عبّاسی»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، س 15، ش 75، ص117 تا 138.
- ابنخلدون، عبدالرحمان بن محمّد (1382) مقدّمۀ ابن خلدون، ترجمۀ محمّد پروین گنابادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- اسکندر بیگ منشی (1387) تاریخ عالمآرای عبّاسی، به اهتمام ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
- بهار، محمّدتقی (1386) سبکشناسی یا تاریخ تطوّر نثر فارسی، تهران: امیرکبیر.
- رضاتاجی، مرجان و احمد ذاکری (1400) «سبکشناسی تاریخ عالمآرای عبّاسی اثر اسکندربیگ منشی»، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیّات فارسی (دهخدا)، س13، ش 48، ص 359 تا 381
- روملو، حسنبیگ (1357) احسن التواریخ، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: انتشارات بابک.
- زرّینکوب، عبدالحسین (1392) تاریخ در ترازو (دربارۀ تاریخنگری و تاریخنگاری)، تهران: امیرکبیر.
- سرخیل، فاطمه (1390) «درآمدی بر روش و بینش تاریخی اسکندربیگ منشی ترکمان در عالمآرای عبّاسی»، تاریخ اسلام، ش 45، ص 85 تا 115.
- سیادت، سیّدعبدالرزاق (1378) «بررسی کتاب احسن التواریخ اثر حسن بیگ روملو»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 18، ص 26 تا 30.
- شرفی، محبوبه (1388) «تاریخنگاری، تاریخنگری، ضرورتها و بایستگیها»، فصلنامۀ علمی پژوهشی تاریخ، س 4، ش 15، ص 87 تا 100.
- شعیری، محمّد بن محمّد (بیتا) جامع الاخبار، نجف: مطبعۀ حیدریه.
- شکری، سهیلا (1386) «احسن التواریخ و تاریخنگاری عهد صفوی»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 111، ص 90 و 91.
- صفا، ذبیحالله (1378) تاریخ ادبیّات ایران، تهران: ققنوس.
- صفتگل، منصور (1388) «تاریخنویسی در ایران عهد صفوی؛ مراحل و گونهها»، پژوهشهای علوم تاریخی، س1، ش 1، ص 65 تا 84 .
- قاسمزاده، مهدی (1396) «بررسی شیوههای حضور نویسنده در متن تاریخ جهانگشای جوینی بر مبنای نظریۀ گذرنماهای یاکوبسن»، پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، س8، ش 28، ص 121 تا 140.
- کالینگ وود، ر.ج. (1380) «آیا مورّخ میتواند بیطرف باشد؟»، بخارا، ش 18، ص 8 تا19.
- همدانی، رشیدالدین فضلالله (1387) جامعالتواریخ (تاریخ اسماعیلیان)، تصحیح محمّد روشن، تهران: میراث مکتوب.
- واعظ شهرستانی، نفیسه (1382) «نقد و ارزیابی تاریخنگاری اسکندربیگ منشی در عالم آرای عبّاسی»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش 68 و 69، ص 92 تا 10.