Hans Robert Jauss (1921-1997) believed that history of a literary masterpiece not only the history of its creation, but also an important part of that is the history of their text and vicissitudes of its acceptability after its creation. It seems that this view help us to Rewrite the history of Persian literary masterpieces and lead to write a new generation of readable and attractive literature history books that are not boring.
Hence in the present research we will show part of the history of Shahnameh in the first decades after the Islamic Revolution. To reach this goal we have researched in newspapers and historical documents and showed that how Shahname which was important text and Reflected the policy of ethnic nationalism during the Pahlavi dynasty lost its position in Islamic Republic. Some revolutionaries ignored Shahname and even sometimes insulted that. But after a few years this literary text could be a reflection of the ideology of Islamic Iran. In this article we will investigate why and how this happened.
داوری؛ رضا. (1365). ناسیونالیسم و انقلاب. تهران: دفتر پژوهشها و برنامهریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی.
دعوتی؛ ابوالفتح .(1359). «ملیّتگرایی وسیلهای برای تجزیۀ سرزمینهای اسلامی». بررسی مطبوعات. سال اول شمارۀ دهم. صص39-41.
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2597 ) [تاریخ دسترسی 10/10/1394]
دوستخواه؛ جلیل. (1371). «نقد ادبی یا نفی شاهنامه؟ نامۀ سرگشاده به احمد شاملو». کلک. مهر 1371. شمارۀ 31. ص67-84.
دوستخواه؛ جلیل.(1370). «از رنگ گل تا رنج خار (از قدمعلی سرّامی) (1)»، کلک، س2، ش16، صص 78-102.
دولتآبادی؛ محمود.(1369). «برخوردهای جزمی مورد علاقۀ من نیست». دنیای سخن. خرداد و تیز.صص17-19.
راه توده (تارنمای حزب تودۀ ایران). (http://www.rahetudeh.com/rahetude/2012/02novembre/2/javanshir.html ) [تاریخ دسترسی 22/12/1394]
رجاییبخارائی؛ احمدعلی. (1338). «مذهب فردوسی». نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی تبریز. بهار. شمارۀ 48. صص105-113.
رحیمی؛ حسین. (1360). «انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها». دانشگاه انقلاب. اسفند 1360. صص9-12.
رحیمی؛ مصطفی. (1369). «برتر از شاه». کلک. دی ماه شمارۀ دهم. صص4-13.
رستگار فسائی؛ منصور.(1377). «زبان و ادبیات فارسی در بیرون از مرزهای ایران پس از انقلاب اسلامی». نامۀ پارسی. زمستان. ش 11. صص5-47.
رضا؛ فضلالله.(1369). «شاهنامه تجلّی دادخواهی و مبارزه با جهل است». گزارش هزارۀ تدوین شاهنامه از محمد غلام. رشد آموزش و زبان فارسی. زمستان ش23. صص34-39.
رعدیآذرخشی؛ غلامعلی.(1353). مجموعه سخنرانیهای اولین و دومین هفتۀ فردوسی. به کوشش حمید زرینکوب. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
نقوی؛ علیمحمد.(1364). اسلام و ملّیگرایی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ دوم.
نولدکه؛ تئودور. (1327). حماسۀ ملی ایران. ترجمۀ بزرگ علوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
یزدان پرست؛ حمید. (1388). نامۀ ایران (مجموعه مقالهها، سرودهها و مطالب ایرانشناسی). ج5. تهران: اطلاعات.
Demmers, J. (2002). Diaspora and Conflict: Locality, Long-distance Nationalism, and Delocalisation of Conflict Dynamics. The Public, 9(1): 85-96.
Friedland, Roger. (2002). ‘Money, Sex, and God: The Erotic Logic of Religious Nationalism.’ Sociological Theory 20(3):381-425.
Robert C. Holub, Reception Theory: A Critical Introduction. (London and New York: Methuen, 1984), xii.
Juergensmeyer, Mark. (1993). The New Cold War? Religious Nationalism Confronts the Secular State. Berkeley: University of California Press.
Jauss, Hans Robert. (1970). Literary History as a Challenge to Literary Theory. New Literary History. Vol. 2, No. 1, A Symposium on Literary History (Autumn, 1970), pp. 7-37
(2016). Shahnameh After Ferdowsi (Research on the history of Shahnameh In the first decade After the Islamic Revolution). Journal of History of Literature, 9(1), 111-134.
MLA
. "Shahnameh After Ferdowsi (Research on the history of Shahnameh In the first decade After the Islamic Revolution)", Journal of History of Literature, 9, 1, 2016, 111-134.
HARVARD
(2016). 'Shahnameh After Ferdowsi (Research on the history of Shahnameh In the first decade After the Islamic Revolution)', Journal of History of Literature, 9(1), pp. 111-134.
VANCOUVER
Shahnameh After Ferdowsi (Research on the history of Shahnameh In the first decade After the Islamic Revolution). Journal of History of Literature, 2016; 9(1): 111-134.