رمان «وسوسه» به عنوان یکی از بهترین آثار گراتزیا دلدا، نویسندۀ ایتالیایی، و «جن نامه» یکی از آثار شاخص هوشنگ گلشیری، از مؤلفه های داستانی و نمایشی فراوانی برخوردارند. از میان این مؤلّفه ها، عنصر شخصیّت پردازی بارز و برجسته است. اشاره مستقیم به ویژگی های ظاهر، گفتار و رفتار و ابعاد گوناگون شخصیّت ها موجب شده شخصیّت ها برای مخاطب، باورپذیر و قابل تجسّم باشند. در این دو اثر، شخصیّت ها با نشان دادن اعمال و رفتار مختلف در کشمکش های داستانی، ارتباط با دیگر شخصیّت ها و کنش ها و موضع گیری ها در مسائل و موضوعات مختلف، خود را به مخاطب معرّفی می کنند و این دو نویسنده با این روش در اثر خود شخصیّت های نمایشی خلق می کنند. ما در این پژوهش با استفاده از شیوة توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، مؤلفه های شخصیّت پردازی نمایشی را در دو رمان «وسوسه» و «جن نامه» بررسی کرده و نشان داده ایم که چگونه دلدا و گلشیری توانسته اند با بهره گیری از شگردهای برجسته سازی نمایشی، ویژگی های شخصیّت های نمایشیِ متون دراماتیک را به اثر خود ببخشند.
عبدی, ., صلاحی, ., & Moharami, R. (2019). تطبیق شخصیّت پردازی نمایشی در رمان های جن نامه و وسوسه. Journal of History of Literature, 12(1), 207-229. doi: 10.48308/hlit.2019.98902
MLA
مهدی عبدی; َعسگر صلاحی; Ramin Moharami. "تطبیق شخصیّت پردازی نمایشی در رمان های جن نامه و وسوسه", Journal of History of Literature, 12, 1, 2019, 207-229. doi: 10.48308/hlit.2019.98902
HARVARD
عبدی, ., صلاحی, ., Moharami, R. (2019). 'تطبیق شخصیّت پردازی نمایشی در رمان های جن نامه و وسوسه', Journal of History of Literature, 12(1), pp. 207-229. doi: 10.48308/hlit.2019.98902
VANCOUVER
عبدی, ., صلاحی, ., Moharami, R. تطبیق شخصیّت پردازی نمایشی در رمان های جن نامه و وسوسه. Journal of History of Literature, 2019; 12(1): 207-229. doi: 10.48308/hlit.2019.98902