1
Assistant Professor, Persian Language and Literature, University of Mazandaran, Babolsar
2
MA student of Persian Language and Literature, University of Mazandaran
Abstract
In the mystical tradition, Satan’s Tale has been treated in two different manners. Most of the mystics consider Satan the categorical enemy who has been banished from God’s presence. However, some mystics such as Hallaj, Ahmad Ghazzali and Ein-Alghozat Hamedani commend Satan. They believe in a tragic interpretation of Satan’s Tale and, as a result, they recognize Aristotelian tragic elements in it. The research question of the present study deals with whether Aristotelian tragic elements such as tragic heroism and three-fold unity of time, place and character are recognizable in Satan’s Tale. The present study believes that through analysis of Satan’s characterization, his rise and decline in God’s presence and his banishment from the Paradise Aristotelian tragic elements of tragic heroism and three-fold unity of time, place and characterization are recognizable in the Satan’s Tale. Furthermore, the narrative development of the Tale presents Satan’s faith in a way that makes the readers recognize catharsis and pity and fear. The present study believes that the Aristotelian tragic elements are eminently present in the Satan’s Tale.
- ابن جوزی، ابوالفرج عبدالرحمن(1368)، تلبیس ابلیس، ترجمه: علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-ارسطو، (1393)، ارسطو و فن شعر، ترجمه عبدالحسین زرین کوب، تهران: انتشارات امیر کبیر.
-استراترن، پل(1380)، آشنایی با ارسطو، ترجمه شهرام حمزهای، تهران: نشر مرکز.
-بازرگان، محمد نوید(1386 ه.ش)، طرحی در هندسه تراژدی با تکیه بر تراژدی سیاووش در شاهنامه فردوسی، پژوهشنامة فرهنگ و ادب، ش 5، صص50-39، پاییز و زمستان.
-جاویدانه، بهادر(1389)، دفاع از ابلیس از دیدگاه اکابر صوفیه، پژوهش نامة فرهنگ و ادب، ش10، دورة 6، صص134-161، پاییز و زمستان.
- حسینی کازرونی، سیداحمد و نعیمه متوسلی (1390)، حلاج و شیطان، فصلنامه علمی و پژوهشی زبان و ادب فارسی- دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، س3، ش9، زمستان،77-91.
-حلاج، حسین بن منصور(1384)، الطواسین، تصحیح: ماسینیون و گراوس، ترجمه محمود بهروزی فرد. تهران: اطلاعات.
- ------------------(1389)، مجموعه آثار حلاج، چاپ2،گردآورنده قاسم میرآخوری، تهران: نشر شفیعی.
- داد، سیما (1390)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: انتشارات مروارید.
- داوودی مقدم، فریده(1383)، دیدگاه سنایی درباره ابلیس، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دورة جدید، ش2.صص89-99، بهار و تابستان.
- ---------------(1389)، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺣﻜﺎﻳﺖ دﻳﺪار ﻣﻮﺳﻲ و اﺑﻠﻴﺲ در ﻋﻘﺒﺔ ﻃﻮر در ﻣﺘﻮن ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣة ﺗﺨﺼﺼﻲ پیک ﻧﻮر زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ، سال اول، ﺷﻤﺎرة دوم، پاییز.
-زرین کوب، عبدالحسین (1393)، جستجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر.
-شیری، قهرمان(1388)، نقد و حماسه تراژدی بر اساس کلیدر دولت آبادی، فصلنامة علمی پژوهشی کاوش نامه، ش18،صص 215 تا246.
-طباطبایی، سید محمد(1374) المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزة علمیة قم، ج 1 و 8.
baloo, F., ahmadi, S., & rezaei charati, M. (2017). An Aristotelian Tragic Reading of Satan’s Tale in the Mystical Tradition. Journal of History of Literature, 9(2), 5-24.
MLA
farzad baloo; Shahram ahmadi; Motahareh rezaei charati. "An Aristotelian Tragic Reading of Satan’s Tale in the Mystical Tradition", Journal of History of Literature, 9, 2, 2017, 5-24.
HARVARD
baloo, F., ahmadi, S., rezaei charati, M. (2017). 'An Aristotelian Tragic Reading of Satan’s Tale in the Mystical Tradition', Journal of History of Literature, 9(2), pp. 5-24.
VANCOUVER
baloo, F., ahmadi, S., rezaei charati, M. An Aristotelian Tragic Reading of Satan’s Tale in the Mystical Tradition. Journal of History of Literature, 2017; 9(2): 5-24.