TY - JOUR ID - 98962 TI - تحلیل «تصویر کانونی دنیا» در آثار ناصرخسرو JO - تاریخ ادبیات JA - HLIT LA - fa SN - 2008-7349 AU - کسائی, مریم AU - ذبیحی, رحمان AU - جهانی, محمدتقی AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام AD - عضو هیأت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه ایلام.ایران. AD - عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 1 SP - 147 EP - 168 KW - آثار ناصرخسرو KW - تصویر مرکزی دنیا KW - باورهای جهان‌شناختی KW - تصاویر نکوهیده KW - سیمای مثبت جهان DO - 10.48308/hlit.2020.98962 N2 -    نقد و تحلیل «تصویر کانونی دنیا» در آثار ناصرخسرو چکیدهبنمایۀ دنیا یکی از مهمترین تصویرهای کانونی در آثار ناصرخسرو است. تجارب خاص، گسترۀ دانش و رسالت اجتماعی شاعر‌، سبب شده است تا تأمّل دربارۀ جهان و انسان در مرکز اندیشه و هنر او قرار بگیرد. ناصرخسرو گاه از دیدگاه حکمی به جهان نگریسته و از آفرینش، مراتب هستی، عقل و نفس کلی، جایگاه آسمان و زمین، تأثیر افلاک بر جهان فرودین و آفرینش انسان سخن گفته است. در سطحی دیگر جهان محسوس را نکوهش کرده و آن را دشمن انسان دانسته است. سیمای مثبت جهان به عنوان جایگاه اندوختن توشۀ سفر و دهلیز رهایی، سطح دیگری از برخورد او با جهان است. مسألۀ اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل کلان‌تصویر دنیا در آثار ناصرخسرو است که تنها در شعر او بیش از 700 بار طرح شده و نقد آن علاوه بر تبیین شیوۀ منحصر به فرد تصویرآفرینی وی، نقش مهمی در شناخت ذهنیت و جهان­بینی او دارد.واژه‌­های کلیدی: آثار ناصرخسرو، تصویر مرکزی دنیا، باورهای جهان‌شناختی، تصاویر نکوهیده، سیمای مثبت جهان.  UR - https://hlit.sbu.ac.ir/article_98962.html L1 - https://hlit.sbu.ac.ir/article_98962_eb05ddca9f289ae82ba0ef4c7823a31f.pdf ER -