TY - JOUR ID - 102148 TI - تأمّلی بر انواع تأثّرات تلمیحیِ شاعرانِ دورۀ بازگشت از شاهنامه JO - تاریخ ادبیات JA - HLIT LA - fa SN - 2008-7349 AU - ارشی, صادق AU - گرجی, مصطفی AU - مرادی, ایوب AD - دانش‌آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پبام نور، تهران، ایران AD - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور آمل، مازندران، ایران AD - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 2 SP - 229 EP - 252 KW - فردوسی KW - شاهنامه KW - بازگشت ادبی KW - تأثیرپذیری KW - تلمیحات شاهنامه‌ای DO - 10.52547/hlit.2022.221945.1037 N2 - به دلیل اهمیت شاهنامه، اقبال به آن در دورۀ بازگشت ادبی زیاد شد. شاعران این دوره می‌کوشیدند تا از لحاظ سبکی، مضمونی، بلاغی، زبانی و... شعر خود را به شعر شاعران بزرگ، به ویژه فردوسی شبیه کنند. هدف مقالۀ حاضر، بررسی پنج دیوان از پنج شاعر برجستۀ این دوره/مکتب، یعنی صحبت لاری، فتحعلی‌خان صبا، قاآنی شیرازی، سروش اصفهانی و داوری شیرازی، از منظر انواع تأثیرپذیری از تلمیحات شاهنامه‌ای است که شامل صور خیال متأثّر یا ساخته‌شده با اشارات و داستان‌های شاهنامه‌ای، مدح و برتری ممدوح بر شاهان و پهلوانان، جادوی مجاورت، عبرت و تنبّه دادن خواننده از داستان‌های عبرت‌برانگیز شاهنامه، ذکر احوال شخصیِ شاعر با بهره‌گیری از داستان‌های شاهنامه‌ای، بهره‌گیری از اشارات شاهنامه‌ای در مثَل و استفاده از ظرفیت‌های داستانی شاهنامه در دعای شریطۀ قصیده می‌باشد. مقایسۀ بسامد تلمیحات شاهنامه‌ای در دیوان پنج شاعر مذکور در پایان مقاله و در قالب جدول آماری آمده است. در این مقایسه قاآنی بیش از همه و داوری کمتر از دیگران از این نوع تلمیحات بهره برده است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی با رویکرد توصیفی انجام شده و نتیجۀ کاوش در دیوان پنج شاعر، نشان می‌دهد که شاعران مذکور تلمیحات شاهنامه‌ای را با هدف و در قالب بهره‌گیری‌های گوناگون به کار برده‌اند. UR - https://hlit.sbu.ac.ir/article_102148.html L1 - https://hlit.sbu.ac.ir/article_102148_7685c6a56b11fad60e7ac3f01181078d.pdf ER -