%0 Journal Article %T تحلیل مقابله‌ای ترتیب سازه‌های گروه اسمی و بند در زبان ‏های فارسی و فرانسه با هدف آموزش فارسی به فرانسوی ‏زبانان %J تاریخ ادبیات %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-7349 %A بهرامی, فاطمه %A نوشی کوچکسرایی, موسی %A مومنی, زکیه %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 13 %N 2 %P 31-54 %! تحلیل مقابله‌ای ترتیب سازه‌های گروه اسمی و بند در زبان ‏های فارسی و فرانسه با هدف آموزش فارسی به فرانسوی ‏زبانان %K تحلیل مقابله‌ای %K رویکرد ارتباطی %K آموزش زبان فارسی %K فارسی‏ آموزان فرانسوی ‏زبان %R 10.48308/hlit.2021.101078 %X در این پژوهش به بررسی تطبیقی ساختمان گروه اسمی‌ و بند در دو زبان فارسی و فرانسوی پرداخته شده‌است؛ با این هدف که وجوه اشتراک و افتراق بین دو زبان در ترتیب سازه‏ای واحدهای نحوی مذکور استخراج و برپایه افتراقات، طبق رویکرد ارتباطی، درسنامه‌ای در آموزش زبان فارسی به فرانسوی‏زبانان طراحی شود. به این ترتیب، جستار حاضر شامل دو بخش است؛ بخشِ نخست به بررسی ترتیب سازه‏ها در ساختمان گروه اسمی ‌و بند در دو زبان پرداخته که شیوه مقابله‌ای و توصیفی دارد. در بخش دوم با کنار نهادن تشابهات و با تکیه بر تفاوت‌های این واحدها، درسنامه‌ای در قالب رویکرد ارتباطی و روش تکلیف محور برای آموزش واحد گروه اسمی‌ و بند طراحی شد که توأمان مهارت‌های زبانی خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت‏کردن را مد نظر داشت. در نهایت برای تعیین میزان اعتبار این درسنامه، پرسشنامه‌ای بر مبنای مدل «ارزیابی تکوینی» جیس (1987) طراحی شد و در اختیار 32 نفر از مدرسان فرانسوی باسابقه، قرار گرفت. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی گروه‌های وابسته و آزمون مستقل تی) تحلیل شد و مؤثر بودن تمرینات درسنامه را از نظر تقویت هر چهار مهارت تایید کرد. %U https://hlit.sbu.ac.ir/article_101078_dfebd4fc56d9c98c7ee4dfabdcab274b.pdf