@article { author = {همت یار, نیلوفر and سهیل, کیان}, title = {.The position of woman in Nizami’s and Chaucer’s works: Shirin and Criseyde}, journal = {Literature History}, volume = {7}, number = {2}, pages = {199-216}, year = {2000}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Since one of the options to study the position of women in the national culture of each country is to refer to literary texts, this article compares Khosrow and Shirin by Nezami,to Troilus and Criseyde by Chaucer and by expressing the similarities and differences in them, seeks to recreate the image of women in these two works. Both poets are of great importance in the history of their country's literature. Chaucer, is known as the father of English literature and the Prophet of Love, and Nizami is known as a great author of the sermons and romance stories, to the extent that other authors are influenced by his style. Considering the importance of these two poets, their views on the role of women, particularly in that patriarchal system are considerable. The important thing is the end of the stories. Evidence from the stories shows that Shirin’s Loyalty in love, perseverance and sacrifice make her a role model and a good woman. But by betraying Troilus and joining Diomede, Criseyde becomes a traitorous woman. Nizami fights the dominant culture in his work and has a view on women that is not very much in line with the feudal society of those days; While Chaucer has a sarcastic view. The main similarities of these stories are in the plot, theme and characterization. The earthly love, Shapur and Pendrus as intermediary characters, the death of the male character, Farhad and Diomed who fall in love with female characters, obstacles, separations, disloyalty and advice are to name.}, keywords = {Chaucer,The Position of Women,Khosrow and Shirin,Troilus and Criseyde}, title_fa = {جایگاه زن در نظامی و چاسر: شیرین و کریسید}, abstract_fa = {از آنجا که برای پی‌ بردن به جایگاه زن در فرهنگ ملّی‌ هر سرزمینی یکی‌ از گزینه‌ها مراجعه به متون ادبی‌ است، مقالة حاضر با مقایسة خسرو و شیرین نظامی و تریلس و کریسید چاسر و با بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در آنها در صدد باز آفرینی تصویر زن در این دو اثر است. هر دو شاعر در تاریخ ادبیّات سرزمین خود از اهمیّت بسیاری برخوردارند. چاسر، پدر ادبیّات انگلیسی و حضرت عشق خوانده شده و نظامی به عنوان سرایندة قصّه‌های بزمی و عاشقانه توفیق قدرت نمایی یافته، تا آنجا که سرایندگان دیگر تحت تاثیر سبک و نفوذ انکار ناپذیر وی قرار گرفته­اند. با توجه به اهمیّت این دو شاعر، دیدگاه آنها به نقش زن، خصوصاً در نظام پدرسالار آن دوران، قابل تامّل است. نکتة حائز اهمیّت پایان داستان­ها است. شواهد بر آمده از داستان‌ها نشان می­دهد که وفاداری شیرین در عشق، پایداری و ایثار جان، او ‌را تبدیل به زنی‌ نمونه و خوب می‌کند. امّا کریسید با خیانت به تریلس و پیوستن به دیومد، تبدیل به یک زن خیانتکار می­شود. این پژوهش تفاوت دیدگاه به زن را در این دو اثر نشان می­دهد. نظامی در اثر خویش با این فرهنگ می‌جنگد و نگاهی‌ روشن به زن دارد که با جامعة‌ بسته و فئودالی آن روزگار سنخیّت زیادی ندارد. حال آن که چاسر با دیدی طعنه آمیز به این موضوع می‌پردازد. شباهت‌های عمدة این داستان‌ها که این دو اثر را مناسب مقایسه می­کند در طرح و پیرنگ، درون مایه و شخصیّت پردازی آن‌ها است که از آن جمله می‌توان به زمینی‌ و خاکی بودن عشق، حضور شاپور و پندروس به عنوان شخصیّت‌های واسطه میان شخصیّت‌های اصلی، مرگ شخصیّت مرد، حضور فرهاد و دیومد که عاشق شخصیّت‌های زن می­شوند، موانع، هجران، بی‌وفایی، نصیحت و اظهار نیاز اشاره کرد.}, keywords_fa = {چاسر,جایگاه زن,خسرو و شیرین,تریلس و کریسید}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98828.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98828_cd90fd6230ea8a8ccd01794fe21bdb43.pdf} }