@article { author = {ابوالقاسمی, سیّده مریم}, title = {Investigating thematic and content diversity in Ghazaliyat of Attar}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Farid al-Din Attar (627 AD), in addition to his sublime and outstanding masnavis, is also the innovator of a special style and expression in ghazal, which has been very influential in the evolution of the Persian ghazal, especially the mystical ghazal. Attar's ghazal has special prominence and importance in Persian poetry in terms of expressive techniques, essence and poetic content, and diversity of different topics. Mystical topics, Qalandriyyas, description, lyricism, expression of inner experiences and states and advice are among the various topics of his ghazaliyat; Also, the most diverse, innovative and prominent interpretations of profligacy and Qalandari can be seen in Attar's poetry. In this article, along with the thematic division of Attar's ghazaliyat, we will review the prominent features of these ghazals, especially in terms of concept and content.}, keywords = {Attar’s ghazals,theosophical ghazal,variety,lyric,ghalandaryat,Innovation}, title_fa = {بررسی تنوّع موضوعی و محتوایی در غزلیّات عطّار}, abstract_fa = {فریدالدّین عطّار (م 627ق)، علاوه بر مثنویهای متعالی و برجستۀ خویش در غزل نیز مبتکرِ شیوه و بیان خاصّی است که در سیر تکاملی غزل فارسی و به خصوص غزل عرفانی بسیار مؤثّر بوده است. غزل عطّار از حیث تکنیکهای بیانی، جوهره و محتوای شعری و تنوّع موضوعات مختلف در شعر فارسی از برجستگی و اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است. موضوعات عرفانی، قلندریّات، وصف، تغزّل، بیان تجارب و احوال درونی، پند و اندرز از جمله موضوعات گوناگون غزلیّات او به شمارمی‌رود؛ هم‏چنین متنوّع‌ترین، ابتکاری‏ترین و برجسته-ترین تعبیرات رندی و قلندری را نیز در غزلیّات عطّار می‌توان مشاهده کرد. در این مقاله ضمن تقسیم‏بندی موضوعی غزلیّات عطّار، به نقد و بررسی ویژگیهای بارز و برجستۀ این غزلها به‏ویژه از حیث مفهوم و محتوا خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {غزل عطّار,غزل عرفانی,تنوّع,تغزّل,قلندریّات,ابداع و ابتکار}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98577.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98577_28b0c9f96b0cfdfffc0ed804fe9a3424.pdf} } @article { author = {اقبالی, ابراهیم and رسول زاده, حسین}, title = {Investigating the elements of the structure of political-social ghazals in the poems of Houshang Ebtahaj and Shafiei Kadkani}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Ghazal has always been the focus of poets. During the Constitutional period, this format was used to express political and social issues, and despite the success it achieved, it could not be popular with the public. With the emergence of "modern poetry" a transformation occurred in contemporary Iranian literature and affected the poetic formats. By combining some elements of "modern poetry", Houshang Ebtahaj and Shafi'i Kadkani were able to compose a kind of ghazal (which, while maintaining the traditional structure of ghazal, also had some features of modern poetry)-. These ghazals can be called "modern ghazals". The elements that play a major role in the construction of these sonnets are: the use of Hafez's expressive style, the symbolic nature of the ghazal both in terms of words and images, the use of nature elements, and the use of national and historical elements. In this article, these elements have been examined in the social-political ghazals of A. Sayeh and Shafi'i Kadkani.}, keywords = {new ghazal,Ebtehaj,Shafiye Kadkani,Symbol,social- political ghazal}, title_fa = {بررسی عناصر ساختار غزلهای سیاسی- اجتماعی در اشعار هوشنگ ابتهاج و شفیعی‏کدکنی}, abstract_fa = {غزل همواره مورد توجّه شاعران بوده است. در دورۀ مشروطه این قالب برای بیان مطالب سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شد و علی‏رغم موفقیّت هایی که بدست آورد، نتوانست اقبال عمومی مردم را در پی داشته باشد. با پیدایش «شعر نو» تحوّلی در ادبیّات معاصر ایران به‏وجود آمد و قالب های شعری را تحت تأثیر قرار داد. هوشنگ ابتهاج و شفیعی‏کدکنی با ترکیب برخی از عناصر «شعر نو» توانستند نوعی غزل -(که با حفظ ساخت سنتی غزل، برخی از ویژگی‏های شعر نو را هم دارا بود)- بسرایند. این غزلها را می‌توان «غزل نو» نام نهاد. عناصری که در ساخت این غزلها بسیار نقش دارند عبارت‏اند از: استفاده از اسلوب بیانی حافظ، نمادین بودن غزل چه از لحاظ کلمه و چه از لحاظ تصویر، استفاده از عناصر طبیعت و استفاده از عناصر ملّی و تاریخی. در این مقاله، این عناصر در غزلهای سیاسی -اجتماعی ا.‏سایه و شفیعی‏کدکنی مورد بررسی قرار گرفته اند.}, keywords_fa = {غزل نو,ابتهاج,شفیعی‏کدکنی,نماد (سمبل),غزل سیاسی- اجتماعی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98575.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98575_622ceb6f789648cee9fb5e9098ed1d74.pdf} } @article { author = {حائری, محمد حسن}, title = {Indian style and its unsaid}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In this article, while reviewing the political and social situations of the Safavid era with a fresh perspective, things like information, the place of words and meaning, and changes in the standard of eloquence have been investigated and new points have been expressed in a new way. Among them is the issue of the essence of the sword and the essence of the mirror and its connection with the ants, which is a scientific topic in experimental sciences and with the use of new findings and citing examples of the words of previous speakers, there is no ambiguity in this issue. In this article, the author has examined new things in the Indian style that have not been explored and paid attention to in any book or article.}, keywords = {novel method,term and meaning,mirror,essence,sword}, title_fa = {سبک هندی و ناگفته های آن}, abstract_fa = {در این مقاله ضمن بررسی اجمالی موقعیّت های سیاسی و اجتماعی دوران صفویّه با نگاهی تازه مواردی از قبیل اطلاع رسانی، جایگاه لفظ و معنی و تغییر در معیار فصاحت بررسی و نکته های تازه ای در طرز تازه بیان شده است. از آن جمله است موضوع جوهر شمشیر و جوهر آینه و پیوند آن با مور و مورچه که ضمن یک مبحث علمی در علوم تجربی و با استفاده از یافته های جدید و استناد به نمونه هایی از سخن سخنوران پیشین ابهامی در این موضوع باقی نمانده است. نگارنده در این مقاله تازه هایی را در سبک هندی بررسیده است که تا کنون در هیچ کتاب و مقاله-ای مورد کنکاش قرار نگرفته و بدان توجه نشده است.}, keywords_fa = {طرز تازه,لفظ و معنی,آینه,جوهر,شمشیر}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98573.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98573_ed144dcd11f8179b346707408b4f4e95.pdf} } @article { author = {دادجو, درّه}, title = {Jesus and Siavash}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {As people whose innocence and chastity are in conflict with the reality of their time, Jesus and Siavash spend their lives under the pressure of destructive force and despite all the differences in their way of life, they find similarities with each other in an innocent death. The conflict between the two dimensions of body and soul is the common element of their life and existence, and since the manner and philosophy of their death gives meaning to life, the present research moslty investigates and compares the death of these two characters from a mythological and epic point of view.}, keywords = {myth,epic,comparative criticism,tragic,Christ,Matthew,Luke,New Testament,function}, title_fa = {مسیح (ع) و سیاوش}, abstract_fa = {مسیح و سیاوش به عنوان انسان‏هایی که معصومیّت و پاکدامنی آنان در تضادِّ با واقعیّت زمانۀ آنهاست، زندگی خویش را زیر فشار جبری ویران‏گر می‌فرسایند و با همۀ تفاوت‏هایی که در شیوۀ زندگی دارند در مرگی معصومانه با یکدیگر این‏همانی می‌یابند. کشمکش بین دو بُعد تن و جان، عنصر مشترک حیات و هستی آن دو است و از آن‏جا که شیوه و فلسفۀ مرگ آنان زندگی را معنا و مفهوم می‌بخشد، پژوهش حاضر از منظری اسطوره‌ای و حماسی، بیشتر مرگ این دو شخصیّت را مورد تحقیق و تطبیق قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {اسطوره,حماسه,نقد تطبیقی,تراژیک,مسیح,قربانی,متی,لوقا,انجیل,خویشکاری}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98571.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98571_df3ecafb00efb70f0b5fe1119c430852.pdf} } @article { author = {دزفولیان, کاظم and مولودی, فؤاد}, title = {Narratology of Bayhaqi history -examining the structure of the narrative "The Tale of Boubaker Hasiri" based on Genet's theory}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {From the perspective of structuralism, the systematic study of the structure and form of literary works leads to the discovery of ways of producing meaning in literary texts, and the form of a literary text is like a platform in which meaning is formed; From this point of view, in order to analyze and investigate the history of thought and intellectual governing systems of literary texts, first of all, one should study and analyze the form of these texts; Since one of the main branches of structuralism is narratology, in the studies of literary history, the investigation of the course of transformation and evolution of the narration of narrative texts has a special place and importance. The present article examines and analyzes the narrative structure of "the Tale of Bubakar Hasiri" in Beyhaqi history, in order to find out that the privileged position of this outstanding work is not only due to its historical function and linguistic value in stylistic studies. In this research, from the point of view of one of the greatest structuralist narratologists, Gérard Genet, the three levels of narration (story, narrative, narration) of this work are investigated and the elements that keep this level of narration in interaction with each other (grammatical tense, mode and voice) are analyzed to find out that this work has its own narrative structure and also contrary to the opinion of some contemporary researchers - who consider the first example of a complete classical narrative to be "Yeki Bud Yeki Nabud " by Jamalzadeh, the solid and complete narration of this story should be known.}, keywords = {histoire,récit,tense,mood,voice}, title_fa = {روایت شناسی تاریخ بیهقی . بررسی ساز و کار روایت «حکایت بوبکر حصیری» بر اساس نظریه ژنت}, abstract_fa = {از دیدگاه ساختارگرایی، مطالعۀ نظام‏مند ساختار و فرم آثار ادبی منجر به کشف شیوه‏های تولید معنا در متون ادبی می‏شود و صورت متن ادبی مانند بستری است که معنا در آن شکل می‏گیرد؛ از این منظر برای تحلیل و بررسی تاریخ اندیشه و نظام‏های حاکم فکری بر متون ادبی، در درجة اوّل باید به مطالعه و تحلیل صورت ( فرم ) این متون پرداخت؛ از آن‏جا که یکی از شاخه‏های اصلی ساختارگرایی، علم روایت‏شناسی است در مطالعات تاریخ ادبی، بررسی سیر تحوّل و تکامل روایت متون روایی ، جایگاه واهمیّتی ویژه دارد. مقالۀ حاضر بررسی و تحلیل ساز و کار روایت « حکایت بوبکر حصیری» در تاریخ بیهقی است تا معلوم شود که جایگاه ممتاز این اثر برجسته تنها به خاطر کارکرد تاریخی و ارزش زبانی آن در مطالعات سبک‏شناسی نیست. در این پژوهش از دیدگاه یکی از بزرگ‏ترین روایت‏شناسان ساختارگرا، ژرار ژنت، به بررسی سه سطح روایی (داستان، روایت، روایت‏گری) این اثر پرداخته می‏شود و مؤلّفه‏هایی که این سطح روایی را در تعامل با هم‏دیگر نگه می‏دارند ( زمان دستوری، وجه و صدا ) تحلیل می‏گردند تا معلوم شود که این اثر ساختار روایی خاصِّ خود را دارد و نیز برخلاف عقیدة برخی از پژوهشگران معاصر - که اوّلین نمونۀ روایت کامل کلاسیک را «یکی بود یکی نبود» جمال زاده می‏دانند- پیرنگ مستحکم و روایت کامل این داستان شناسانده شود.}, keywords_fa = {داستان,روایت,زمان دستوری,وجه,صدا}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98569.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98569_85f4ccce1623a356728848c8e4ebfeae.pdf} } @article { author = {راثی, محسن}, title = {The effect of Nowruz in the history of Arabic literature and language}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Nowruz, this old holiday which is a treasure of pleasant traditions, has a long and instructive history. From very ancient times, the date of which is beyond the control of history, until today, this Eid with all its traditions and customs has opened its way through the ups and downs of history and great events and joined the ancient legendary world to today's age of knowledge. During its long history, this Eid has left many traces not only in the history of Iran, but also in the history of all the nations that are familiar with Iranian culture, and the traces that it left on Arabic history and literature are not low. This Eid was celebrated by the court secretaries and Iranian ministers in the Caliphate, especially during the Abbasid period, with special pomp and splendor. Arab or Arabic-speaking poets and writers have written chakamahs in congratulation of this Eid and praised and described its traditions in various ways; Therefore, this Eid has had a significant effect both in the political and social history of Arabs and in the history of Arabic language literature.}, keywords = {Norooz festival,History of literature,Arabic Language}, title_fa = {تأثیر نوروز در تاریخ ادبیّات و زبان عربی}, abstract_fa = {نوروز، این عید کهن‏سال که گنجینه‏ای از سنّت‏های دل‏پذیر است، تاریخی بس دراز و عبرت‏انگیز دارد. از روزگاران بسیار قدیم که تعیین تاریخ آن حتّی از عهدة تاریخ هم بیرون است تا امروز این عید با تمام سنّت‏ها و آداب و رسوم خود هم‏چنان در فراز و نشیب تاریخ و از خلال حوداثی عظیم راه خود را باز کرده و دنیای افسانه‏ای قدیم را به عصر دانش امروز پیوسته است. این عید در طیّ تاریخ طولانی خود نه‏تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ همة ملّت‏هایی هم که با فرهنگ ایرانی آشنا شده‏اند، آثار بسیاری از خود به جای گذارده است و آثاری که از آن در تاریخ و ادبیّات عربی بر جای مانده کم نیست. این عید به وسیلة دبیران دیوان و وزیران ایرانی در دستگاه خلافت و مخصوصاً در دورة عبّاسی با فرّ و شکوه خاص برگزار می شد. شعرا و نویسندگان عرب یا عربی‏زبان در تهنیت این عید چکامه‏ها سروده و سنّت‏های آن را به راههای گوناگون ستوده و توصیف کرده‏اند؛ از این رو این عید، هم در تاریخ سیاسی و اجتماعی اعراب و هم در تاریخ ادبیّات زبان عربی اثر بارزی داشته است.}, keywords_fa = {عید نوروز,تاریخ ادبیّات,زبان عربی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98567.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98567_e09948688ccc4eec213e8a1c10d3de6b.pdf} } @article { author = {غنی‌پور ملکشاه, احمد and امن‌خانی, عیسی}, title = {Fuzuli Baghdadi and Khaqani Sherwani: two claimants of Indian style leadership}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Finding the beginnings has always been one of the main concerns of Iranian researchers, to the extent that it can be said that Iranian researchers have focused most of their attention on this issue. Examining their research also shows the fact that they have not always reached a common result in their research, and the results obtained have shown their opinions to be scattered, as we are facing such scattered opinions in finding the beginning of the Indian style; To the extent that poets like Khaqani, Hafez, Fozuli, Baba Faqani, etc. have been mentioned as pioneers of Indian style. The authors of this article believe that one can not attribute the leadership of a style as extensive as the Indian style to a single poet; Rather, we should mention the contribution of each poet in the formation of Indian style. For this reason, two Azerbaijani poets (Fuzuli and Khaqani) were chosen to have the content of their poems analyzed and their impact on the formation of Persian poetry investigated.}, keywords = {Khaghani,Fozooli,Indian Style,content analysis,method}, title_fa = {فضولی بغدادی و خاقانی شروانی: دو مدّعی پیشوایی سبک هندی}, abstract_fa = {یافتنِ سرآغازها، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی محقّقان ایرانی بوده است تا آن‏جا که می‌توان گفت محقّقان ایرانی، بیش‏ترین توجّه خود را بر این مسئله معطوف کرده‌اند. بررسی تحقیقات آنان نیز گویای این واقعیّت است که آنان در تحقیقات خود همواره به نتیجة مشترکی دست نیافته‌اند و نتایج به دست آمده نیز نشان از تشتّت آرای آنان داشته است، چنان‏که در یافتنِ سرآغاز سبک هندی با چنین تشتّت آرایی رو به رو هستیم؛ تا جایی‏که از شاعرانی مانند خاقانی، حافظ، فضولی، بابا فغانی و ... به عنوان پیشگام سبک هندی یاد شده است. نویسندگان این مقاله بر این باورند که نمی‌توان پیشواییِ سبکی به گستردگی سبک هندی را به یک شاعر منسوب کرد؛ بلکه باید از سهم هر شاعر در شکل‌گیری سبک هندی، سخن به میان آورد. از این روی، دو شاعر آذربایجانی (فضولی و خاقانی) برگزیده شد تا با تحلیل محتوایی شعرشان، میزان اثرگذاری آنان بر شکل‌گیری جریان شعر فارسی، مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {خاقانی,فضولی,سبک هندی,تحلیل محتوا,اسلوب معادله,معنی بیگانه}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98565.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98565_c0a6f6e5a91fda47cdc8432703352a2f.pdf} } @article { author = {نیکوبخت, ناصر and گاژا, رامون}, title = {Investigating Khayyam's thoughts about life and death in the world's classical poetry tradition}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The philosophy of life and events after death has been one of the unattainable mysteries of mankind throughout the history of his life. All the thinkers of the world have spoken about it in some way, but they have all admitted that this issue has been and will be the most important unsolved mystery of mankind. Among the Islamic poets and philosophers, Omar Khayyam has addressed this issue more than any other poet or writer. The main essence of Khayyam's quatrains is the answer to this problem: showing the inherent inability of human beings to answer this riddle of existence; But is what Khayyam thought and wrote, innovative or original? The present article is an examination of the background of Khayyami's thoughts in the poetry of the world's classics. In this article, an attempt was made to show Khayyam's nineteen poetic themes regarding the philosophy of life and death, to show that before Khayyam, these ideas were raised in the works of poets of the world and were a common concern of poets of the past, and that What is called Khayyami's thoughts in the writings of literary critics of Iran is not unique to Khayyam, and their reference to Khayyam is accompanied by a kind of carelessness.}, keywords = {literary commonplaces,Rubaiyat of Khayyam,world poetic tradition}, title_fa = {بررسی اندیشه‌های خیّام دربارۀ زندگی و مرگ در سنّت شعری کلاسیک های جهان}, abstract_fa = {فلسفۀ حیات و وقایع پس از مرگ از معمّا‏های دست‏نایافتنی بشر، در سراسر تاریخ زندگی او بوده است. همۀ اندیشمندانِ جهان، به نوعی دربارۀ آن سخن گفته‏اند، امّا همگان بر این اعتراف کرده‏اند که این مسأله، مهم‏ترین راز نگشودۀ بشر بوده و خواهد بود. از میان شاعران و فلاسفۀ اسلامی، عمر خیّام بیش از هر شاعر و نویسنده‏ای بدین مهم پرداخته است. جان‏مایۀ اصلیِ رباعیّات خیّام، پاسخ به همین مسأله است: نشان دادن ناتوانی ذاتی بشر در پاسخ‏گویی به این معمّای هستی؛ امّا آیا آن‏چه خیّام اندیشیده و بر قلم جاری ساخته، ابتکاری است یا اصیل؟ مقالۀ حاضر، بررسی پیشینۀ اندیشه‏های خیّامی در شعر کلاسیک‏های جهان است. در این مقاله کوشیده شد با طرح نوزده درون‏مایۀ شعری خیّام در خصوص فلسفۀ حیات و مرگ، نشان داده شود که پیش از خیّام این اندیشه‏ها در آثار شاعران جهان مطرح شده و از دغدغۀ مشترک بیش‏ترِ شاعران گذشته بوده است و آن‏چه در نوشته‏های منتقدان ادبی ایران، اندیشه‏های خیّامی نامیده می‏شود، ویژۀ خیّام نیست و استناد آن‏ها به خیّام همراه با نوعی سهل‏انگاری است.}, keywords_fa = {خیّام,اندیشه‏های خیّامی,فلسفۀ حیات,فلسفۀ مرگ,سنّت شعری کلاسیک}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98563.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98563_27de40433022a882275c0648ebb9a48f.pdf} }