@article { author = {ثروت, منصور}, title = {Civil politics from Saadi's point of view}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In Persian literature, Saadi is known as Afsah al-Muttakallamin, and this nickname is a sign that over time, the poet has been known for his eloquence. Meanwhile, Saadi, in addition to his eloquence, has lofty thoughts and excellent theories on the way of government, personal and social ethics, which, like some poets of Persian literature, he could be referred to as Hakim. This article tries to examine the poet's thought in civil politics.}, keywords = {Sa'di,King,Peasant,Military,War,Peace,despotism,justice}, title_fa = {سیاست مدن از دید سعدی}, abstract_fa = {سعدی در ادب پارسی به افصح المتکلّمین معروف شده است و این لقب نشانة آن است که در طول زمان، شاعر را به فصاحت و شیوایی سخن‌سرایی شناخته‌اند. حال آن‌که سعدی در ضمن فصاحت بیان، افکار بلند و نظریّات عالی در شیوة حکومت، اخلاق شخصی و اجتماعی دارد که جا داشت همچون برخی از شاعران ادب پارسی به صفت حکیم، مصدّر می‌شد. این نوشته سعی دارد اندیشة شاعر را در سیاست مدن بررسی کند.}, keywords_fa = {سعدی,پادشاه,رعیّت,سپاهی,جنگ,صلح,استبداد,عدل}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98561.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98561_1d8e1450fc956e425c1b05d0a04b4c22.pdf} } @article { author = {جبّاری, نجم‌الدّین}, title = {A reflection on the poetic achievement of Qatran Tabrizi}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Qatran Tabrizi is known as the first poet who started poetry in Dari language in Azerbaijan and Arran in the 5th century of Hijri, as he himself has boasted in a verse that he is considered the top poet of Azerbaijan. From the fifth century until now, his poetry has been examined from various angles, and he has been praised everywhere in biographies as a powerful poet who has influenced the poets after him. Qatran's poetry has the ability to be explored from another angle, and that is the influence that this famous poet has left on the flow of poetry in the west of Iran. Qatran wrote poetry in Persian language, and since this language was used as an official language - which was sufficiently advanced in those days due to the necessary supports - he naturally caused this language to be used for poetry in the court of the rulers West of Iran, become a common and established language and practically pushed other native languages ​​to the sidelines. This essay aims to take a relative look at Qatran's career and examine his role in marginalizing Iranian languages ​​for literary creations.}, keywords = {Ghatrane Tabrizi,Dardic Literature,Khorasani style,Literary convention,Persian literature,Azari language(s)}, title_fa = {تأمّلی بر کارنامة شعری قطران تبریزی}, abstract_fa = {قطران تبریزی را به‎عنوان نخستین شاعری می‌شناسند که در سدۀ پنجم هجری در آذربایجان و ارّان سرودن شعر به زبان دری را آغاز کرد؛ چنان‎که او خود نیز در بیتی به این‏که سرسلسلۀ شاعران آذربایجان به شمار می‌آید، فخر نموده است. شعر او از همان قرن پنجم تاکنون، از زوایای گوناگون بررسی و در تذکره‌ها نیز همه‌جا از وی به عنوان شاعری توانا تمجید شده که شاعران پس از خود را متأثّر کرده است. شعر قطران، از یک زاویۀ دیگر هم استعداد کاویدن را دارد و آن تأثیری است که این شاعر نامی، بر جریان شعرگویی در غرب ایران بر جای نهاده است. قطران، به زبان فارسی شعر می‌سرود و چون از این زبان، به عنوان یک زبان رسمی ـ‌ که در آن روزگار با توجّه به پشتوانه‌های لازم، به اندازۀ کافی بالیده بود ـ بهره می‌جست، طبعاً باعث شد که این زبان برای شعرگویی در دربار امیران غرب ایران، به یک زبان مرسوم و جا افتاده تبدیل شود و عملاً دیگر زبان‏های بومی را به حاشیه براند. این جستار بر آن است که در حدّ خود، نگاهی نسبی بر کارنامۀ قطران بیفکند و نقش او را در به حاشیه راندن زبان‏های ایرانی برای آفرینش‌های ادبی، بررسی نماید.}, keywords_fa = {قطران تبریزی,ادب دری,سبک خراسانی,سنّت ادبی,زبان فارسی,زبان‌(های) آذری}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98559.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98559_f7cfed2e641eff05c63842ec57276947.pdf} } @article { author = {جعفری, علیرضا}, title = {The upside-down economy of love: a look at the metaphorical presence of money and economy in Divan-I Kebir}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Although traces of money and economic issues can be seen in most of the literary works of all parts of the world, it is strange and unfamiliar to believe that there is a deep and unbreakable relationship between money, economy and literature. It is even more strange and unusual to look for such a relationship in Persian mystical poetry. And this is what will be done in this article. Another point is that in most literary criticism works about poetry, novels, etc., almost no attention is paid to the metaphorical aspect of money and economy. Therefore, one of the important issues that this article will address is to show the strong presence of money, gold, and economic issues as metaphors in these works. Also, this article will briefly examine Rumi's attitude towards the language of poetry. Another important point in this article is the historical value of this research in the field of Persian literature. Because neither in the history of Persian literature nor in the history of Iranian literary criticism, the poetry of Rumi and other ancient and modern poets has not been looked at from this point of view. So this approach can be a window to different views and interpretations than what has existed so far.}, keywords = {money,metaphor,poetic language,Persian mystical poetry}, title_fa = {اقتصاد واژگون عشق: نگاهی به حضور استعاری پول و اقتصاد در غزلیّات شمس}, abstract_fa = {گرچه در اکثر آثار ادبی تمام نقاط دنیا ردِّ پای پول و مسائل اقتصادی دیده می‏شود، امّا قائل شدن رابطه‏ای عمیق و ناگسستنی بین پول، اقتصاد و ادبیّات حرکتی است عجیب و نا‏‏مأنوس؛ عجیب‏تر و نامأنوس‏تر این‏که چنین رابطه‏ای را در شعر عرفانی فارسی جستجو کنیم. و این کاری است که در این مقاله انجام خواهد شد. نکتة دیگر این است که در اکثر آثار انتقادی ادبی دربارۀ شعر، رمان و غیره، تقریباً هیچ توجّهی به جنبة استعاری پول و اقتصاد در این آثار نمی‏شود. بنابراین یکی از مسائل مهمّی که این مقاله به آن خواهد پرداخت، نشان‏دادنِ حضورِ پررنگ پول، طلا، و مسائل اقتصادی به مثابة استعاره در این آثار خواهد بود. همچنین این مقاله نگرش مولانا نسبت به زبان شعر را به طور مختصر بررسی خواهد کرد. نکتة دیگری که در این مقاله حائز اهمیّت است، ارزش تاریخی این پژوهش در حوزة ادبیّات فارسی است؛ زیرا نه در تاریخ ادبیّات فارسی و نه در تاریخ نقد ادبی ایران، تاکنون به شعر مولانا و شاعران قدیم و جدید دیگر، از این دیدگاه نگریسته نشده. پس این رویکرد می‏تواند پنجره‏ای باشد به سوی دیدگاه‏ها و تفسیرهایی متفاوت از آن‏چه تاکنون وجود داشته است.}, keywords_fa = {پول,ادبیّات,زبان,رابطۀ پول و ادبیّات,شعر عرفانی فارسی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98557.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98557_728fe80d102f58e54cfbea7bf144c485.pdf} } @article { author = {چتین, عبدالباقی and مقدم, علیرضا}, title = {Mufradat: The oldest Persian grammar in Anatolia (a work with the aim of teaching Persian correctly)}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Mufardat is a prose work by Ahmad Da'i - a writer and poet of the 8th and 9th centuries of Hijri - which was written for the purpose of teaching the Persian language correctly. This work can be considered the oldest Persian grammar written in Anatolia. This work includes four parts: 1. Nouns 2. Verbs 3. morphology, 4. Letters. The first part is actually a dictionary that provides Turkish equivalents of Persian names. The second part is an alphabetical dictionary that includes the Turkish equivalent of Persian verbs. In these two sections, the Turkish equivalent of Persian words is written below them. In the third part, Persian morphology is discussed and in the fourth part, Persian letters are discussed. In this article, along with a general introduction to the influence of the Persian language in Anatolia, a brief discussion about the tradition of writing grammar in Persian literature, especially in Anatolia, is discussed. Then, along with getting to know the author's life and works, the different chapters of Mufradat are explained.}, keywords = {Ahmad Daei,Mofradat,Persian-Turkish Dictionary,Persian Grammar,Old Anatolian Turkish}, title_fa = {مفردات: قدیمی‏ترین دستور زبان فارسی در آناتولی (اثری با هدف آموزش صحیح زبان فارسی)}, abstract_fa = {مفردات، اثری منثور از احمد داعی ـ ادیب و شاعر قرون هشتم و نهم هجری ـ است که به منظور آموزش صحیح زبان فارسی نگاشته شده است. این اثر را می‎توان قدیمی‌ترین دستور زبان فارسی تألیف شده، در آناتولی دانست. این اثر شامل چهار بخش است: 1. اسما 2. افعال 3. تصرّفات (مورفولوژی) 4. حروف. بخش اوّل، در واقع لغت‌نامه‌ای است که معادل ترکی اسامی فارسی را عرضه می دارد. بخش دوم، لغت‌نامه‎ای الفبایی است که معادل ترکی افعال فارسی را شامل می‏شود. در این دو بخش، معادل ترکی کلماتِ فارسی در زیر آن‏ها نوشته شده است. در بخش سوّم، صرف (مورفولوژی) فارسی و در بخش چهارم نیز، حروف فارسی مطرح می‏شود. در این مقاله، ضمن آشنایی کلّی با چگونگی نفوذ زبان فارسی در آناتولی، مختصری دربارۀ سنّت دستور نویسی در ادب فارسی، به ویژه در آناتولی بحث می‌شود. سپس در کنار آشنایی با زندگی و آثار نویسنده، دربارة فصل‌های مختلف مفردات، توضیح داده می‏شود.}, keywords_fa = {احمد داعی,مفردات,لغت‌نامة فارسی ـ ترکی,دستور زبان فارسی,زبان قدیم ترکی آناتولی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98555.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98555_11592c7367ae8ab5cf7a26a5bbe00a8a.pdf} } @article { author = {خاتمی, احمد and امن‌خانی, عیسی and علی‎, منا مددی}, title = {A look at the reason for The Literary Return from the perspective of Foucault's discourse theory}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {One of the controversial topics in literature history books is the formation and consolidation of the school of Literary Return. A school that, according to many experts, kept the evolution of Persian poetry away from its natural course for a while; The attachment of the Qajar kings to the court customs of the Samanid and Ghaznavid governments, the peace of the Iranian society during the Zand period and after, the disenchantment with the Indian style and the effort to free poetry from decadence, etc. are the reasons for the formation and consolidation of this literary school provided by researchers. The authors of this article believe that this issue can be viewed from another perspective (Michel Foucault's discourse theory) and explained in another way. According to them, if we accept that the Return period is a part of the pre-modern discourse, then we must accept that history (as one of the discourse forms of the pre-modern discourse) lacks the concept of progress and its movement will be periodic and remote; Because the discursive form of history in this discourse is opposite to the modern discourse which has a linear and forward path. In such a discourse and form of discourse, the principle is to return to the origin; It means exactly what the poets of the Return period did by referring to the poets of the Iraqi period (in ghazal) and Khorasan period (in the qasida).}, keywords = {Literary Restoration,Discursive Aspect of History,Pre-modern Discourse,Periodic Movement}, title_fa = {نگاهی به چرایی بازگشت ادبی از منظر نظریّة‌ گفتمان فوکو}, abstract_fa = {یکی از مباحث بحث‌انگیز در کتب تاریخ ادبیّات، شکل‌گیری و تثبیت مکتب بازگشت ادبی است؛ مکتبی که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، تحوّل شعر فارسی را برای مدّتی از سیر طبیعی خویش دور ساخت؛ دلبستگی شاهان قاجار به رسوم درباری حکومت‌های سامانی‎ و غزنوی، آرامش جامعة ایرانی در دورة زند و پس از آن، دل‌زدگی از سبک هندی و تلاش برای رهایی شعر از انحطاط و… دلایلی هستند که برای شکل‌گیری و تثبیت این مکتب ادبی از سوی محقّقان ارائه شده است. نویسندگان این مقاله بر این باورند که این موضوع را می‌توان از منظر دیگری (نظریة گفتمان میشل فوکو) نگریسته، آن را به‎گونه‌ای دیگر نیز تبیین کرد. به‎نظر آنان، اگر قبول داشته باشیم که دورة بازگشت جزئی از گفتمان پیشامدرن است، آن‌گاه باید بپذیریم که تاریخ (به‎عنوان یکی از صورت‌های گفتمانی گفتمان پیشامدرن) فاقد مفهوم پیشرفت بوده، حرکت آن دَوَرانی و دوری خواهد بود؛ چراکه صورت گفتمانی تاریخ در این گفتمان برخلاف گفتمان مدرن است که مسیری خطّی و رو به جلو دارد. در چنین گفتمان و صورت گفتمانی‌ای اصل بر بازگشت به مبدأ و آغازگاه است؛ یعنی درست همان کاری که شاعران دورة بازگشت با رجوع به شاعران دورة عراقی (در غزل) و خراسانی (در قصیده) انجام‎دادند.}, keywords_fa = {بازگشت ادبی,صورتِ گفتمانیِ تاریخ,گفتمان پیشامدرن,حرکت دَوَرانی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98553.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98553_307f9adf4e06b3af97c2b4d05b5a4954.pdf} } @article { author = {دماوندی, مجتبی}, title = {Farsi writings on the Adaab al-Fuqara}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In the Arabic texts written by Iranians in the early Islamic centuries, there are phrases and verses in Persian that clarify valuable points in the history of the Persian language and literature. By examining these texts, sometimes verses are added to the ancient treasure of Persian literature, and sometimes the influence of Dari Persian in the first centuries is more precisely defined. The discussion in the history of Persian literature will not be very accurate without examining Persian writings of Arabic texts. In this essay, by looking at some ancient Arabic texts, the Farsi writings of the book Adaab al-Fuqara written by Baba Ja'far Abhari are examined. The book was written in the late 4th or early 5th century. Baba Ja'far wrote this work in Hamedan, and in terms of the prevalence of Persian poetry and prose in Persian Iraq, before the time when it is discussed in the history of Persian literature, it is very worthy of attention.}, keywords = {History of literature,Persian writers,Arabic texts,Adabol Foghara}, title_fa = {فارسی نگاشته‌های آداب الفقراء}, abstract_fa = {در لابلای متون عربی که در قرون نخستین اسلامی، ایرانیان نگاشته‌اند، عبارات و ابیاتی به فارسی دیده می‌شود که نکات ارزشمندی را در تاریخ زبان و ادبیّات فارسی روشن می‌نماید. با بررسی این متون گاه ابیاتی به گنجینة کهن ادب فارسی افزوده می‌شود و گاه حوزة نفوذ فارسی دری در قرون نخستین، دقیق‌تر مشخّص می‌گردد. بحث در تاریخ ادبیّات فارسی بدون بررسی فارسی نگاشته‌های متون عربی چندان دقیق نخواهد بود. در این جستار، با نگاهی به برخی متون کهن عربی، فارسی‌نگاشته‌های کتاب آداب الفقراء نگاشتة بابا جعفر ابهری بررسی می‏شود. تاریخ تألیف کتاب اواخر قرن چهارم یا اوایل قرن پنجم می‌باشد. بابا جعفر این اثر را در همدان نگاشته است و از نظر رواج نظم و نثر فارسی در حوزة عراق عجم، پیش از زمانی که در تاریخ ادبیّات‌های فارسی از آن بحث می‌شود، بسیار در خور توجّه و درنگ می‏باشد.}, keywords_fa = {تاریخ ادبیّات,فارسی نگاشته‌ها,متون عربی,آداب الفقراء}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98551.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98551_5a6d5ddd5ababa8cf45f452c99743595.pdf} } @article { author = {ستّاری, رضا}, title = {Investigating the development process of Kawus personality from ancient times to Shahnameh}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Kawus is one of the most famous Iranian kings who has the largest and longest presence in the national epic of Iran among the kings of the Shahnameh. Many of the famous stories and battles of the Shahnameh take place during his reign or after his reign and during his lifetime; Stories such as the story of Rostam and Sohrab, Siavash, and battles such as the Battle of Mazandaran, Hamavaran, and the great battle between Kay Khosrow and Afrasiab are among the most important of these stories and battles. Also, in Avesta, Pahlavi texts and Persian and Arabic texts after Islam, this king and his works have been mentioned. Although in the Avesta, Kawus is called a wise and powerful ruler who rules over all countries and people; there is no clear history for him in this book (Shahnameh). The main features of the face of this famous person appear in Pahlavi texts and Persian and Arabic texts after Islam. In this article, the course of Kawus's character in the existing texts from the Avesta to the Shahnameh and the deeds of this famous king, such as the ascension, the battle of Mazandaran and Hamavaran, etc., have been examined.}, keywords = {Kavoos,epic,Avesta,Shahnameh}, title_fa = {بررسی روند تطوّر شخصیّت کاووس از روزگار باستان تا شاهنامه}, abstract_fa = {کاووس یکی از نامدارترین پادشاهان ایرانی است‌که در میان پادشاهان شاهنامه‌، بیشترین‌ و طولانی‌ترین حضور را در حماسة ملّی ایران دارد. بسیاری از داستان‎ها و نبردهای مشهور شاهنامه‌‌ در زمان‌ پادشاهی و یا پس از پادشاهی و در زمان حیات او رخ می‌دهد؛ داستان‎هایی چون داستان‌ رستم‌وسهراب، سیاوش و نبردهایی چون جنگ‌ مازندران، هاماوران‎ و نبرد بزرگ‌ کیخسرو با افراسیاب ازجملة مهم‌ترین این داستان‎ها و نبردهاست. هم‌چنین در اوستا، متن‌های پهلوی و متن‌های فارسی و عربی پس از اسلام نیز از این پادشاه و کارهای او سخن رفته است. کاووس هرچند در اوستا شهریاری فرهمند و توانا خوانده شده‌ است‌ که بر همة کشورها و مردمان‌ فرمان می‌راند؛ امّا سرگذشت‌ روشنی در این کتاب ندارد. خطوط اصلی چهرة این شخصیت‌ نامدار در متن‌های پهلوی و متن‌های فارسی و عربی پس از اسلام نمودار می‌شود. در این مقاله‌ سیر شخصیّت‌ کاووس در متن‌های موجود از اوستا تا شاهنامه‌ و کرده‌های این‌ پادشاهِ نامدار چون آسمان‌‌نوردی، جنگ‌ مازندران‌ و هاماوران و... بررسی شده است}, keywords_fa = {کاووس,حماسه‌,اوستا,شاهنامه}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98549.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98549_f959a97f7b8b3ba0e8968d0e94e3ddcf.pdf} } @article { author = {سجّادی, سیّد علی‌محمّد}, title = {Sociology in literature}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The 7th century of Hijri is a completely exceptional time in all aspects of Iran and Iranian life. The devastating Mongol campaign and its ominous effects revealed the imprudence of the monarchy and forced the helpless people to react differently to the worst global event ever. This action and reaction brought great social phenomena, some of which can be seen in the literary and historical texts of that time. The main topic of this research is to search and analyze the effect of those phenomena on the manifestations of Iranian life, because the recognition of the Iranian identity and the explanation of its components will make the new generation look at its past clearly in the mirror of time and learn from it. The contents that have been examined under six general headings in this research are parts of social phenomena that must be addressed and their aspects recognized.}, keywords = {Socialities,Literature,History,Fifteenth century,Mongols}, title_fa = {اجتماعیّات در ادبیّات}, abstract_fa = {قرن هفتم هجری زمانی کاملاً استثنایی در تمام مظاهر زندگی ایران و ایرانی است. حملة ویرانگر مغول و آثار شوم آن، پرده از بی‌تدبیری دستگاه سلطنت برداشت و مردم بی‌پناه را در برابر مصیبت‌بارترین حادثة جهانی به عکس‌العمل‌های متفاوت واداشت. این کنش و واکنش با خود پدیده‌های شگرف اجتماعی به همراه آورد که بخشی از آن را در لابه‌لای متون ادبی و تاریخی آن روزگار می‌توان دید. موضوع اصلی این پژوهش، بازجست و تحلیل و تأثیر آن پدیده‌ها در مظاهر زندگی ایرانیان است، چه بازشناخت هویّت ایرانی و تبیین و تشریح مؤلّفه‌های آن موجب می‌گردد که نسل جدید، گذشتة خویش را در آیینة زمان به روشنی بنگرد و از آن درس گیرد. مطالبی که با شش عنوان کلّی در این پژوهش بررسی شده است، بخشی از پدیده‌هایی اجتماعی ‌است که باید بدان پرداخت و جوانب آن را بازشناخت.}, keywords_fa = {اجتماعیّات,ادبیّات,تاریخ,قرن هفتم,مغول}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98547.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98547_0be75dce3184f15a1b89a198f3217784.pdf} } @article { author = {علّامی, ذوالفقار}, title = {The reaction of some poets and writers against the Mongols}, journal = {Literature History}, volume = {2}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Literary works are of special importance in terms of referring to historical events and reflecting social, political and cultural situations and understanding the way of thinking and psychology of people, and besides historical sources, which are direct sources, they are considered indirect sources. Just where historians have kept silent in reporting historical events, poets and writers have taken over their duty and pointed to those events explicitly or ironically, and this doubles the importance of those works. The purpose of this article is to examine the views of the poets and writers of the Mongol period regarding the great incident of the Mongol invasion and their conquest of Iran, in order to reveal the intellectual, cultural and social decline of the Iranian society at that time on the one hand, and on the other hand to clarify the perception and type of reaction of the poets and writers to this national disaster.}, keywords = {Mongol status,Sa’di,Rumi,Seyf Forghani,Obeyd Zakani,Najm al-Din Razi,Najm al-Din Kobra hegemony}, title_fa = {واکنش برخی شاعران و ادیبان در برابر مغولان}, abstract_fa = {آثار ادبی از نظر اشاره بر رویدادهای تاریخی و بازتاب اوضاع و احوال اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و پی بردن به طرز فکر و روانشناسی مردم از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار مآخذ تاریخی، که منابع مستقیم‌اند، منابعی غیرمستقیم به‎شمار می‌آیند. درست در جایی‌که تاریخ‌نویسان در گزارش وقایع تاریخی، بنا بر مصحلت، سکوت و یا پرده‌پوشی کرده‌اند، شاعران و نویسندگان وظیفة آنان را به عهده گرفته و به تصریح و یا به کنایه بدان رویدادها اشاره کرده‌اند و این کار اهمیّت آن آثار را دوچندان می‏کند. هدف مقالة حاضر بررسی دیدگاه شاعران و نویسندگان دورة مغول دربارة حادثة عظیم یورش مغولان و استیلای آنان بر ایران است، تا از یک سو انحطاط فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در آن دوران آشکار شود، و از سوی دیگر طرز تلقّی و نوع واکنش شاعران و ادیبان، در برابر این فاجعة ملّی روشن گردد.}, keywords_fa = {جایگاه مغولان,سعدی,مولانا,سیف فرغانی,عبیدزاکانی,نجم‌الدّین رازی,نجم‌الدّین کبری}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98545.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98545_2a0e2460dad675dd682dc3a2ce1fca08.pdf} }