@article { author = {امامی, نصرالّه and دلاویز, مسعود}, title = {Literary constitutionalists}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The beginning of the Constitutional Revolution was at the same time as the domination of Naser al-Din Shah Qajar. The role of poetry and literature in this great transformation is undeniable. With the transformation of theoretical perspectives and ways of thinking in the country, the issues related to literature also changed in general, and Persian literature served this political-cultural movement and began one of its most active periods in the history of Persian literature. Writers, poets and intellectuals prepared the ground for a public uprising by raising new issues in literature; And for this reason, they should be considered as the intellectual founders of the Constitutional Revolution. They sought to erase the feeling of inferiority that had arisen due to tyranny and to eliminate the old political and social ideas of the past. Among these people, poets, writers, playwrights and journalists such as Mirza Malkam Khan, Talebov, Zain al-Abidin Maraghei and Mirza Habib Esfahani should be mentioned as literary Constitutionalists. Because their role in achieving Constitutionalism is undeniable.}, keywords = {despotism,Constitution,intellectuality,Literature,poetry}, title_fa = {مشروطه سازان ادبی}, abstract_fa = {آغاز انقلاب مشروطیت مقارن با حکومت ناصرالدّین شاه قاجار بود . نقش شعر و ادبیّات در این تحوّل عظیم ، انکار ناپذیر است . با دگرگون شدن چشم اندازهای نظری و شیوه های اندیشه در کشور ، موضوعات مربوط به ادبیّات نیز به طورکلی متحوّل شد و ادبیات فارسی در خدمت این حرکت سیاسی - فرهنگی قرار گرفت و یکی از فعاّل ترین ادوار خود را در تاریخ ادبیات فارسی آغازکرد . ادیبان ، شاعران و فرهیختگان ، زمینه را از طریق مطرح کردن موضوعات تازه در ادبیات ، برای یک خیزش عمومی ، مهیا کردند ؛ و بدین سبب آنان را باید بنیان گذاران فکری انقلاب مشروطیت به حساب آورد . آنان در پی آن بودند تا احساس حقارتی را که به سبب استبداد پدید آمده بود محو کنند و پندار های کهنۀ سیاسی و اجتماعی گذشته را از میان بردارند . در زمرۀ این کسان باید به شاعران ، نویسندگان ،نمایش نامه نویسان و روزنامه نگارانی چون میرزا ملکم خان ، طالبوف ، زین العابدین مراغه ای و میرزا حبیب اصفهانی به عنوان مشروطه سازان ادبی اشاره کرد ؛ زیرا نقش آنان در تحقّق مشروطیت انکار ناشدنی است.}, keywords_fa = {استبداد,مشروطیت,روشنفکری,ادبیات,شعر}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98543.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98543_09be39f44d1f4bf3e62d2e1746ad4b3d.pdf} } @article { author = {پیروز, غلامرضا and باقری خلیلی, علی اکبر}, title = {Secret and secrecy in Rumi’s mysticism}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In the act of mystical ontology, the seeker's goal is to connect to the truth and knowledge about things, phenomena and situations that the intellect and heart are unable to understand. To achieve this goal, one should bring purity to the heart, light to the eyes and familiarity to the ears, with the help of austerity and honesty. In this state, his heart is bright with a light that the deprived have never found, and his eyes are open to sights that others have never seen, and his ears are familiar with mysteries that strangers have not heard. The mystics refer to the result of this purity, illumination and familiarity as secret or mystry, and they consider a perfect and complete mystic to be someone who tries to hide secrets. Jalāl al-Dīn Muḥammad Balkhi has raised secrets and secrecy and related issues in his Masnavi and Divan-I Kebir and talked about the position of secrets, secrecy and silence, the confidant and the stranger, obstacles to secrecy, agents of revealing secrets and messengers of secrets, etc. This article deals with the analysis of secrets and secrecy in Rumi’s mysticism.}, keywords = {Molavi,Secrets,Keeping Secrets Silence,the Obstacle of Knowing Secrets}, title_fa = {راز و رازداری در عرفان مولوی}, abstract_fa = {در کنش هستیشناسانة عرفانی، هدف سالک وصال بهحق و معرفت بر امور، پدیدهها و حالاتی استکه کمیت عقل در راه آن لنگ است و بالهای پرواز دل، فربه. او برای نیل بدین هدف باید به مدد ریاضت و صداقت، پاکی را برای دل، روشنایی را برای دیده و آشنایی را برای گوش به ارمغان آورد. در این حالت، دلش روشن از نوری است که محرومان هرگز آنرا نیافتهاند و دیدگانش گشوده به دیدنیهایی استکه اغیار ندیدهاند و گوشهایش آشنا به رمز و رازهایی استکه ناآشنایان نشنیدهاند.عرفا از حاصل این پاکی و روشنایی و آشنایی، با عنوان سرّ یا راز یاد میکنند و عارف واصل و کامل کسی را میدانند که در کتمان اسرار بکوشد. جلالالدین محمدبلخی در مثنوی و کلیات شمس، راز و رازداری و موضوعات مربوط بدان را مطرح کرده است و از جایگاه راز، رازداری و خاموشی، محرم و نامحرم، موانع رازدانی، عوامل افشای راز و رسولان یا پیامآوران راز و... سخن گفته است. این مقاله به تحلیل راز و رازداری در عرفان مولوی پرداخته است.}, keywords_fa = {مولوی,راز,رازداری,خاموشی و موانع رازدانی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98541.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98541_f8ad6e51107081464d4123f2f344a78b.pdf} } @article { author = {ثروت, منصور}, title = {Love and Shahriar}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Shahriar's ghazal is one of the most beautiful romantic poems in Persian literature, and one of the reasons for its charm is that the poet himself went through the stage of love, to the extent that the effect of this incident can be clearly seen in all stages of his life. In Shahriar's poetry, love situations such as: the first sparks of love, crisis, surprise, failure, anxiety and worry can be clearly seen. Naturally, this incident has marked negative and positive points in the poet's life, which will be examined throughout the article based on his poetry.}, keywords = {Shahriar,Romance,Sonnet,Crisis,Perplexity}, title_fa = {عشق و شهریار}, abstract_fa = {غزل شهریار یکی از زیباترین غزل های عاشقانة ادب فارسی است و از دلائل دلچسبی آن از سرگذراندن مرحلة عاشقی از ناحیة خود شاعر است تا جائی که تأثیر این حادثه را می توان در تمام مراحل زندگی اوآشکارا مشاهده کرد. در غزلیاّت شهریار به وضوح حالات عاشقی از قبیل : جرقه های نخستین عشق ،بحران ، حیرانی ، ناکامی ، اضطراب و نگرانی قابل رویت است . طبیعتاً این ماجرا نکات منفی و مثبتی را در زندگی شاعر رقم زده است که در طول مقاله به استناد شعر وی مورد بررسی قرار می گیرد.}, keywords_fa = {شهریار,رمان,غزل,بحران,حیرانی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98539.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98539_cdf7ad4728a4f5663ed63fd18810fb05.pdf} } @article { author = {حمیدی, سید جعفر and عاملی رضایی, مریم}, title = {The evolution of women's position in pre-Constitutional prose (from the period of Fath-Ali Shah to Mozaffar ad-Din Shah)}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The general belief is that attention to the issue of women and its reflection in literature was formed during the Constitutional period. However, according to the historical texts, the reflection of women's issues in literature has gone through an evolutionary process. From the era of Fath Ali Shah, the fields of attention to women's issues began with the comparison between Iranian women and foreign women and went through a long and historical process until the era of Naser al-Din Shah and Muzaffar al-Din Shah, until it came to fruition in the Constitutional era. Prose, especially in the Naserid era, with its wide range of themes and tendency to simplistic writing, bore the burden of transformation in social themes, including women's issues. In this period, we are not only faced with the reflection of attention to women in all kinds of prose (travelogues, memoirs, playwriting and journalism) written by men, but for the first time, women also write in the form of letters, travelogues, treatises and memoirs to reflect their issues and prepare the ground for a more serious presence of women in the Constitutional period. The conflicts between supporters and opponents of changing the traditional roles of women created a discourse in the prose works of this period, which became the introduction to wider debates in the Constitutional period. This article examines the reflection of women and their related issues in the prose of the pre-Constitutional era.  }, keywords = {Woman,Literature,pre-constitutional Prose}, title_fa = {تحول جایگاه زن در نثر پیش از مشروطه (از دورۀ فتحعلی شاه تا مظفرالدین شاه)}, abstract_fa = {باور عمومی چنان است که توجه به مساله زن و بازتاب آن در ادبیات، در دورة مشروطه شکل گرفته است. اما به گواهی متون تاریخی، بازتاب مسائل زنان در ادبیات سیری تکاملی را طی کرده است. از دورة فتحعلی شاه زمینه های توجه به مسائل زنان در مقایسة میان زن ایرانی و زن فرنگی آغاز شد و روندی طولانی و تاریخی را تا دورة ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه طی کرد تا در دورة مشروطه به بار نشست. نثر خصوصاً در دورة ناصری با گستردگی مضامین و گرایش به ساده نویسی، بار تحول در مضامین اجتماعی، از جمله مسائل زنان را بیشتر بر دوش کشید. در این دوره نه تنها با بازتاب توجه به زنان در انواع نثر (سفرنامه، خاطره نویسی، نمایشنامه نویسی و روزنامه نگاری) به قلم مردان مواجه می شویم، بلکه زنان برای اولین بار، خود نیز در قالب نامه، سفرنامه، رساله و خاطرات به انعکاس مسائل خویش می پردازند و زمینه را برای حضور جدی تر زن در دورة مشروطه فراهم می سازند. کشمکش های میان موافقان و مخالفان تغییر نقش های سنتی زن، گفتمانی را در آثار منثور این دوره پدید آورد که مقدمة بحث های گسترده تر در دوره مشروطه شد. این مقاله به بررسی بازتاب زنان و مسائل مربوط به آنان در نثر دورة پیش از مشروطه می پردازد.}, keywords_fa = {زن,ادبیات,نثر پیش از مشروطه}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98537.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98537_ece8f45e410c6b278c4c0e2e357110bc.pdf} } @article { author = {خجسته, فرامرز}, title = {The emergence and development of the Persian novel}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The current article reviews the nature of the novel, as a literary type that has the most similarities with the modern era, and an overview of its main features; That is, formal realism, which is the distinguishing feature of the novel from other types of ancient narratives, discusses the contexts and effective factors in the emergence of the Persian novel, and while pondering the relationship between the Persian novel and the Western novel and evaluating the conflicting opinions in this regard, it explains the effective factors in the emergence and flourishing of the Persian novel: factors such as modernity and modernization of Iranian society, the emergence and development of the printing industry, the emergence and growth of the Persian press, translation, and most importantly, the idea of ​​nationalism as a dominant discourse that while supporting the novel, uses it to promote and deepen its value system.}, keywords = {novel,modernity,realism,nationalism}, title_fa = {پیدایش و تکوین رمان فارسی}, abstract_fa = {مقالة حاضر با مروری بر چیستی «رمان»، بهعنوان نوع ادبیای که بیشترین سنخیت را با عصر مدرن دارد، و بررسی اجمالی عمدهترین ویژگی آن؛ یعنی «رئالیسم صوری» که وجه تمایز رمان از دیگر انواع روایی کهن است، به بحث در باب زمینهها و عوامل مؤثر در پیدایش رمان فارسی میپردازد و ضمن تأمل و درنگ در مقولة نسبت رمان فارسی با رمان غربی و ارزیابی نظرهای متضاد در این باره، عوامل مؤثر در پیدایش و شکوفایی رمان فارسی را تبیین میکند: عواملی چون مدرنیته و مدرنسازی جامعة ایران، ظهور و توسعة صنعت چاپ، پیدایش و رشد مطبوعات فارسی، ترجمه، و مهمتر از همه اندیشة ناسیونالیسم بهعنوان گفتمان مسلط که ضمن حمایت از رمان، آن را برای ترویج و تعمیق نظام ارزشهایش به خدمت میگیرد.}, keywords_fa = {رمان,مدرنیته,ناسیونالیسم,رئالیسم}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98535.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98535_ead62eed3cecf559a605db6c7550d967.pdf} } @article { author = {دزفولیان, کاظم and شاملو, اکبر}, title = {The Literary Return and linguistic coordinates of the poetry of that period}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In this research, our goal is to introduce the Literary Return style and how it is formed, and then examine the linguistic coordinates of the poetry of this period in a brief way. Undoubtedly, the change and evolution of the poetry style is influenced by political and social developments first of all. Of course, issues such as literary tradition, type of audience, and poet's personal issues can influence the formation of literary style. The Return style was established during two historical periods, namely Afsharid and Zand (around 1148 to 1200 AH). Due to political and social reasons and cultural and literary issues as a result, this school established principles and foundations for itself during the Qajar period in a purposeful and coherent manner. The language of the poetry of the mentioned period is generally an imitation of the poetry of the Iraqi and Khorasani periods. But by studying the works of the poets of this period, we find out that the Return style poets do not have complete mastery of the rules of morphology and syntax and other things of the poetry language of the past periods (Iraqi-Khorasani) as they should, that is why their poetry language is crude and elementary. On the other hand, some linguistic issues of this period are influenced by the Indian style or the Afsharid and Zand period, which are examined in this essay by citing examples.}, keywords = {“Style of return”,Research and imitations,Poetry language,Pioneers of return Grammar and structure}, title_fa = {بازگشت ادبی و مختصات زبانی شعر آن دوره}, abstract_fa = {در این پژوهش، هدف ما معرفی سبک بازگشت ادبی و نحوۀ شکل گیری آن و سپس بررسی مختصات زبانی شعر این دوره به صورت اجمالی است. بی تردید تغییر و تحول سبک شعر، قبل از هر چیزی متأثر از تحولات سیاسی و اجتماعی است. البته مسائلی چون سنت ادبی، نوع مخاطب و مسائل شخصی شاعر، می تواند در شکل گیری سبک ادبی تأثیر گذار باشد. سبک بازگشت در طول دو دورۀ تاریخی، یعنی افشاریه و زندیه (حدود 1148 تا 1200 هـ .) پایه گذاری شد. این مکتب بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی و به تبع آن مسائل فرهنگی و ادبی در طول نیم قرن، اصول و پایه هایی را برای خود بنا نهاد که در دورۀ قاجار به صورتی هدفدار و منسجم ادامه حیات داد. زبان شعر دورة مذکور عموماً تتبع و تقلیدی از شعر دورۀ عراقی و خراسانی است. اما با مطالعة آثار شعرای این دوره درمی یابیم که شعرای بازگشت، آنچنان که باید، تسلط کامل بر قواعد صرفی و نحوی و سایر موارد دیگر زبان شعر دوره های گذشته (عراقی - خراسانی) ندارند، بدین سبب زبان شعر آنان خام و ابتدائی است. از سوی دیگر برخی مسائل زبانی این دوره متأثر از سبک هندی و یا دورة افشاریه و زندیه است که در این جستار مسائل فوق با ذکر نمونه هایی بررسی شده است.}, keywords_fa = {سبک بازگشت,تتبع و تقلید,زبان شعر,پیشروان بازگشت,ساختار و نحو}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98533.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98533_9091100c5b563717078e2f23ec84b1ce.pdf} } @article { author = {کی منش, عباس}, title = {Masoudbek, another Hallaj in Islamic Sufism}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {In this article, the writer aims to discuss and comment on the inner states, works and thoughts of Masoudbek as another Hallaj in Islamic Sufism. For this reason, he introduced four of the most important Ways of Sufism in the subcontinent and studied Masoudbek among the fourth tribe (Chishtiyyah). He concluded that the promoters of Sufism were Iranians who migrated to that land with the intention of spreading the religion of Islam by using the Persian language in the subcontinent. Then, he looked at Masoudbek from the perspective of autobiographers and evaluated his Sufi thoughts that caused his murder, and at the end, he introduced his prose and poetry works and determined his position among the Sufi Sheikhs.}, keywords = {Massoud Bak,Hallaj (Comber),Unity of Existence,Murder of Massoud Bak,Architects of Higher Mysticism Palaces}, title_fa = {مسعودبک، حلّاجی دیگر در تصوّف اسلامی}, abstract_fa = {در این مقاله، نگارنده بر آن است که احوال، آثار و افکار مسعودبک را به عنوان حلّاجی دیگر در تصوّف اسلامی مورد بحث و نظر قرار دهد. بدین سبب به معرّفی چهار طریقه از مهمترین طرایق صوفیه در شبه قاره پرداخته و مسعودبک را در میان طایفة چهارم (چشتیه) در مطالعه آورده، نتیجه میگیرد معماران کاخ بلند تصوّف، ایرانیانی بودند که به قصد گسترش دین مبین اسلام به آن سرزمین مهاجرت نموده و درفش اسلام را در لباس زبان پارسی در شبه قاره برافراشتهاند. سپس مسعودبک را از نگاه تذکرهنگاران نگریسته و افکار صوفیانة او را که سبب قتل وی شده است در ترازوی بررسی نهاده است و در پایان آثار منثور و منظوم وی را معرفی نموده و جایگاه او را در میان مشایخ صوفیه مشخص کرده است.}, keywords_fa = {مسعودبک,حلّاج,وحدت وجود,قتل مسعودبک,معماران کاخ بلند تصوّف}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98531.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98531_1b42c0d3725713bef57249a1fe52cc51.pdf} } @article { author = {مدرسی, فاطمه and یاسینی, امید}, title = {Rule addition in Divan-I Kebir}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Rule addition is one of the methods of defamiliarization in the school of Russian formalism. In this method, rules are added to the rules of the standard language, which makes them stand out in the literary text. Leech considers accentuation to be possible in two forms: deviating from the rules governing the language (Deviation) and adding rules to the rules governing the language (rule addition). Jacobsen believes that the process of rule addition is nothing but balance in its broadest sense, and this balance is achieved through "Verbal Repetition". The industries that are obtained through balance do not have the same nature, for this reason the types of balance must be examined at different levels of analysis. The use of rule addition indicates the poet's ability to use the linguistic capabilities to make the language unfamiliar and prominent, which Russian formalists consider to be the factor in the formation of a literary work. Coleridge, the English poet and critic, believed that the poet removes the habit from the audience’s mind through the power of his imagination, especially by using the rule addition, and presents the reality of things to the readers in a newer way. In this research, it is attempted to examine Divan-I Kebir through the rule addition as one of the methods of defamiliarization at the levels of phonetic and lexical analysis, so that corners of the beauty and prominence of Rumi's poems can be revealed to us through this passage.}, keywords = {Extra,regulartiy‚defamiliarization‚verbalrepetition‚ equilibrium‚ Shams’s Lyrics}, title_fa = {قاعده افزایی در غزلیات شمس}, abstract_fa = {قاعده افزایی یکی از شیوه های آشنایی زدایی در مکتب فرمالیسم روس است. در این شگرد قواعدی بر قواعد زبان معیار افزوده می شود که موجب برجسته سازی در متن ادبی می گردد. لیچ (LEECH)، برجسته سازی را به دو شکل انحراف از قواعد حاکم بر زبان (هنجارگریزی) و افزودن قواعدی بر قواعد حاکم بر زبان (قاعده افزایی) امکان پذیر می داند. یاکوبسن معتقد است که فرآیند قاعده افزایی چیزی نیست جز توازن در وسیع ترین مفهوم خود و این توازن از طریق «تکرار کلامی» (VERBAL REPETITOION) حاصل می آید. صناعاتی که از طریق توازن حاصل می شوند، از ماهیّتی یکسان برخوردار نیستند، به همین دلیل گونه های توازن را باید در سطوح تحلیلی متفاوتی بررسی کرد. استفاده از قاعده افزایی، دلالت بر توانایی شاعر در بهره­گیری از ظرفیّت های زبانی، جهت ناآشنا ساختن و برجستگی زبان است که صورت گرایان روس آن را عامل شکل گیری اثر ادبی می دانند. «کوله ریج» (COLERIDGE) شاعر و منتقد انگلیسی بر آن بود که شاعر به واسطة قوة مخیّلة­ خود خاصّه با استفاده از قاعده افزایی حجاب عادت را از برابر دیدگان می­زداید و واقعیت اشیا را به گونه­ای تازه­تر بر خوانندگان عرضه می دارد. در این پژوهش سعی بر آن است که غزلیات شمس را از طریق قاعده افزایی به عنوان یکی از شیوه هایی آشنایی زدایی در سطوح تحلیل آوایی و واژگانی مورد بررسی قرار داده تا گوشه هایی از زیبایی و برجستگی اشعار مولانا از این رهگذر بر ما آشکار گردد.}, keywords_fa = {قاعده افزایی,آشنایی زدایی,برجسته سازی,غزلیات شمس}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98529.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98529_baca0f272f5cdbb21b906a4ccc87996e.pdf} } @article { author = {مشرف, مریم}, title = {Sanai’s political instructions in Hadiqat al Haqiqa and its sources}, journal = {Literature History}, volume = {1}, number = {4}, pages = {-}, year = {1387}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Sanai’s Hadiqah has manifested various tendencies of our moral and didactic literature. In this masnavi, along with inner education, which is the main goal and is manifested in the transmission of Sufi ethics, we witness a special type of political etiquette that has a source other than Sufi ethics, and it is political advice that has its roots in pre-Islamic literature. Political instructions create a didactic movement in Persian Masnavis. This movement was formed in Shahnameh and Gershasbnameh and some prose works such as al-Ghazali's Nasih al-Muluk and continued in Sanai’s Hadiqah. The political instructions in the Persian Masnavis are based on the axis of justice and encouraging the ruler to justice.}, keywords = {Hadighatol-Haghigha,Sana'i of Ghazne,political preaches}, title_fa = {اندرزهای سیاسی سنایی در مثنوی حدیقه و سرچشمه های آن}, abstract_fa = {حدیقۀسنایی گرایشهای مختلف ادبیات اخلاقی و تعلیمی ما را در خود جلوه گرساخته است. در این مثنوی در کنار تربیت باطنی که هدف اصلی است و در نقل آداب صوفیه جلوه گر می شود، ،شاهد نوع خاصی از ادب سیاسی هستیم که سرچشمه ای غیر از آداب صوفیه دارد و آن اندرزهای سیاسی است که ریشه در ادبیات پیش از اسلام دارد.اندرزهای سیاسی یک جریان تعلیمی را در مثنویهای فارسی پدید می آورد. این جریان در شاهنامه و گرشاسبنامه وبعضی آثار منثور چون نصیحة الملوک غزالی شکل گرفت و در حدیقۀسنایی ادامه یافت. اندرزهای سیاسی در مثنویهای فارسی بر محور عدل و تشویق فرمانروا به عدالت استوار است.}, keywords_fa = {سنایی غزنوی,حدیقة الحقیقۀ,اندرزهای سیاسی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98527.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98527_cdb0cdae49ad8b527eb03c9560db5b81.pdf} }