نقد شعر طاهره صفّارزاده

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

دانشگاه مازندران

چکیده

به نظر می رسد پس از فروغ فرخزاد، نخستین شاعر صاحب سبک در شعر نو فارسی، طاهره صفّارزاده باشد. اگرچه او نخستین اثرش را در آغاز دهة چهل منتشر کرد، امّا دهة پنجاه را باید دوران شکوفایی شعری او دانست. صفّارزاده با انتشار مجموعة شعرهای: طنین در دلتا(۱۳۴۹)، سدّ و بازوان(۱۳۵۰) و سفرپنجم(۱۳۵۶) خلاّقیّت های ویژه ای از خود بروز داد و به سرعت در کانون توجّه شعرخوانان و منتقدان قرار گرفت. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی سبک شعری و تحلیل دیدگاه های این شاعر در مورد شعر و شاعری است. این مقاله دارای رهیافتی توصیفی-تحلیلی است که از روش کتابخانه ای و اسنادی برای تحلیل محتوا بهره برده است. در این مقاله، ابتدا مقدّمه ای کوتاه در مورد جایگاه و اهمیّت این شاعر در شعر معاصر ذکر شده و در ادامه ضمن تشریح نظریّة شعری صفّارزاده، مهم ترین شاخصه های شعر او مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Tahereh Saffarzadeh Poetry Criticism

چکیده [English]

It seems that after Forugh Farrokhzad, the first method poet in modern Persian poetry is Tahereh Saffarzadeh.  Although she published her first work in the early 40s, the 50s should be considered as her heyday. Saffarzadeh, publishing a series of poems by Tanin Dar Delta, Sad va Bazovan (1971) and Safar-e Panjom (1977), showed special creativity and quickly became the center of attention of poets and critics. The purpose of this study is to review the poetic style and analyze her views on poetry. This paper has a descriptive-analyse approach that uses library and documentary methods. First a brief introduction to the position and importance of this poet in contemporary poetry is mentioned and then the most important features of her poetry have been studied and analyzed, while explaining Saffarzadeh's theory of poetry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safarzadeh
  • poetry
  • meter
  • metaphor
  • resonance
  • Commitment