دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222A look at the trend of folk tales in the Safavid era with the focus on Romouz-e Hamzehنگاهی به سیر قصّه های عامیانه در دورة صفویّه با محوریّت رموز حمزه98784FAمنیره احمد سلطانیعضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20150517The official language and literature of Iran with Dari Persian language has existed in poetry and prose. This literature has always covered the two main social strata, the literate and the commoners. In addition to official literature devoted to literate, folk literature in the field of poetry and prose, also addressed the commoners. Due to the lack of literacy among the audience of folk literature, most of these works were not written. However, its examples have also been used in the form of religious ballads, poems, and popular and national compositions. The breadth of folk literature was such that even some of our literary masterpieces, such as Ferdowsi's Shahnameh, were very popular among the commoners. In the field of folk prose literature, considering that such works are based on common imagination they have been narrated or reconstructed with their rich themes that are based on the character of national or religious heroes. Although these works belong to the commoners, they have a great artistic value. In this paper, the trend of folk tales in the Safavid era, which is its peak point, is evaluated and investigated by its themes. Considering the common themes in most of these works, by charting and examining a story from this almost extensive collection (Hamznameh), it is tried to review in a way that the rest of the stories be covered.زبان و ادب رسمی ایران با زبان فارسی دری، در دو رشتة شعر و نثر وجود داشته است. این ادبیّات، دو قشر یا طبقة عمدة اجتماعی، یعنی باسوادان و عوام را همواره پوشش داده است. افزون بر ادبیّات رسمی که به مخاطبان باسواد اختصاص داشت، ادبیّات عامیانه نیز درحوزة شعر و نثر، مردم عادّی و کوچه و بازار را مخاطب خویش قرارداده بود. به جهت عدم سواد و کتابت در میان مخاطبان ادبیّات عامیانه، متأسّفانه این آثار کمتر به صورت مکتوب درآمد؛ هرچند که در همة موضوعات فرهنگی آن زمان، وسعت معنائی داشت و نمونه های آن نیز به صورت تصنیف های دینی و نوحه ها و تصانیف مردمی و ملّی کاربردی فراوان هم داشته است. وسعت ادبیّات عامیانه به حدّی بود که حتّی برخی از شاهکارهای ادبی ما مثل شاهنامة فردوسی نیز در میان مردم عادّی و معمولی، بسیار رواج داشت. در حوزة ادبیّات منثور عامیانه نیز با توجّه به اینکه این گونه آثار هنری بر مبنای تخیّلات عامّه پسند ساخته شده است، با درونمایه های غنی خود که بر گرفته از منش قهرمانان ملّی و یا مذهبی است، روایت شده و یا دوباره باز سازی شده اند. این آثار اگر چه به مخاطبان عادّی جامعه تعلّق دارد، امّا از ارزش هنری فراوانی برخورداراست. در این مقاله، روند قصّه های عامیانه در دورة صفویّه که نقطة اوج آن می باشد، با درونمایه های آن مورد ارزیابی و مداقّه قرار می گیرد و با توجّه به اشتراک این درونمایه ها در اکثر این گونه آثار، با نمودار قرار دادن و بررسی یک داستان از این مجموعة تقریباً گسترده (حمزه نامه)، سعی می شود به گونه ای نقد و بررسی شود که باقی داستان ها را نیز بتواند مورد پوشش خود قرار دهد.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222A Study of the Views of Tarikh al-Ya'qubi on Mani and Manichaeismبررسی آراء تاریخ یعقوبی در باب مانی و مانویّت98783FAابوالقاسم اسماعیل پوردانشگاه شهید بهشتیناهید مهرافروزدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517Tarikh al-Ya'qubi<strong> </strong>is one of the books written in the first centuries of Islam, in parts of which some historical and social events in Mani’s era are mentioned. Manichaeism ، founded by Mani, an intellectual tendency and at the same time a social movement in the 3rd century AD, was an extract from the prevailing beliefs of his time and the time before him. This ritual was a compilation of various thoughts including Christianity, Gnostic views, old Babylonian beliefs, Buddhist philosophy, and Iranian Zoroastrian and non-Zoroastrian beliefs that reached the Islamic era. This religion, whose founder claims is universal, was confronted with events that led it to a different path than a universal religion. . These events were influenced by the religious forces of the time, particularly Zoroastrianism. In this study, by examining the views of Tarikh al-Ya'qubi<strong> </strong>on Mani and the events of his time, these events and also the status of religion in his era is discussed.تاریخ یعقوبی از جمله کتب تألیف شده در سدههای نخست اسلامی است که در بخشهایی از آن به ذکر قسمتی از حوادث تاریخی و اجتماعی زمان مانی میپردازد. مانویّت که به عنوان گرایشی فکری و در عین حال نهضتی اجتماعی در سدة سوم میلادی توسّط مانی بنیان نهاده شد، عصارهای از باورهای رایج زمان خود و پیش از خود بود. این آیین، تلفیقی از تفکّرات گوناگون از جمله: مسیحیّت، آراء گنوسی، عقاید قدیمی بابلی، فلسفة بودایی و عقاید ایرانی زردشتی و غیر زردشتی بود که به دوران اسلامی نیز رسید و بازتاب آن در آثار باقی مانده از مورّخان، محقّقان و ... به عربی و فارسی بعد از اسلام دیده می شود. این آیین که بنیانگذارش داعیة جهانی بودن آن را در سر میپرورانید، با حوادث و اتّفاقاتی روبه رو شد که مسیری متفاوت از یک دین جهانی یافت. این رویدادها و حوادث تحت تأثیر نیروهای دینی و مذهبی زمان مانی و در رأس آن زرتشتیگری به وجود آمد. در این گفتار با بررسی آراء تاریخ یعقوبی در خصوص مانی و حوادث و اتّفاقات زمان وی، به بررسی این حوادث و نیز به گزارشی از وضعیّت دین در زمان مانی پرداخته میشود.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222Reflections of Myth and Mani’s ritual on Christianityبازتاب اسطوره و کیش مانی بر مسیحیّت98781FAعیسی امن خانیدانشگاه گلستان0000-0002-0365-964Xوحید رویانیدانشگاه گلستانJournal Article20150517Mani is one of the prophets of ancient Iran who founded the Gnostic and universal religion of Manichaeism. He was born on April 14, 216, from a father from Hamedan and a Parthian mother in Assyria in Mesopotamia. From a young age, he devoted his life to<strong> </strong>Manichaeism propaganda. By 277, with the efforts of Mani Manichaeism was able to reach the West to Syria, Saudi Arabia, the Balkans, Africa, Spain, Italy, and so on. It expands and reaches east to the Indian Ocean and the China Sea Eventually, Mani's successes worried Zoroastrian priests so much that they provoked Bahram Shah to imprison Mani. However, when he died in prison at the age of sixty, he had written many books and established a global ritual that had many followers around the world. One such person is St. Augustine, who was a Manichaean Newshun for about ten years. Even after accepteing Christianity he retained Manichaean duality. The aim of the paper is to prove that Augustine used the Manichaean worldview to lay the foundation of his political philosophy.مانی یکی از پیامبران ایران باستان است که دین گنوسی و جهان شمول مانویّت را پایهگذاری کرد. او در 14 آوریل 216 میلادی از پدری اهل همدان و مادری اشکانی در آسورستان بین النّهرین به دنیا آمد. او از زمان جوانی زندگیش را وقف تبلیغات مانویّت کرد. تا سال 277 با تلاشهای مانی این آیین به خاطر سازماندهی مناسب و سیستم تعلیماتی که قابل سازگاری با هر فرهنگی بود، توانست در غرب به سوریه، عربستان، بالکان، آفریقا، اسپانیا، ایتالیا و... گسترش یافته و در شرق تا اقیانوس هند و دریای چین برسد. سرانجام موفقیّت های مانی، موبدان زرتشتی را چنان نگران کرد که بهرام شاه را تحریک کردند و وی نیز مانی را زندانی کرد. با این وجود زمانی که او در سنّ شصت سالگی در زندان درگذشت، کتابهای زیادی تألیف کرده و آیینی جهانی را پایهگذاری کرده بود که پیروان زیادی در سراسر جهان داشت. یکی از این افراد آگوستین قدّیس است که حدود ده سال از نیوشانهای مانوی بود. امّا حتّی پس از پذیرفتن مسیحیّت نیز ثنویّت مانوی را نگهداشت. هدف مقاله این است که با توجّه به آثار تاریخی، فلسفی و سیاسی ثابت کند آگوستین از جهانبینی مانوی برای پیریزی شالودة فلسفه سیاسی خود استفاده کرد.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222Nima's New Approach to Natureرویکرد جدید نیما به طبیعت98779FAعلی محمّد باتوانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسیJournal Article20150517Approximately of the 185 titles of Nima's poems, two-thirds of them are directly inspired by nature. Nature must therefore be considered as the mirror of his whole thoughts. Among the three types of descriptive, imitative and authoritative naturalism, Nima's approach to nature is of authoritative type. In this kind of naturalism, the poet is associated with nature. Therefore, Nima can be considered a poet who is so mixed with nature that he does not think himself separate from it.تقریباً از صد و هشتاد و پنج عنوان شعر در کلّیّات اشعار نیما، دو سوم آنها مستقیماً از طبیعت الهام گرفته شده است. بنابراین طبیعت را باید آیینة تمام نمای روحیّات و ذهنیّات و تفکّرات او دانست. از میان سه نوع طبیعت گرایی توصیفی، تقلیدی و تألیفی (تأویلی) ، رویکرد نیما به طبیعت از نوع تألیفی می باشد. در این نوع از طبیعت گرایی، شاعر با طبیعت همراه است؛ خواه به صورت تألیفی، یعنی دوست بودن و الفت داشتن با طبیعت و خواه به صورت تأویلی، یعنی تأویل و تفسیر کردن آن. از این رو می توان نیما را شاعری دانست که آنچنان با طبیعت آمیخته است که خود را از آن جدا تصوّر نمی کند.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222A Study of Rumi's Eloquence in Divan-I Shamsبررسی فصاحت مولانا در کلیّات شمس تبریزی98777FAچنور برهانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517The scholars of Arabic and Persian rhetoric have considered eloquence as the main feature of rhetoric. Eloquence is concerned with the Word, the speech and the Speaker. To be considered eloquent the word must be free of four flaws: the repetition of letters, the strangeness of use, the disapproval of the analogy, and the unpleasantness of the hearing. On the other hand, according to Russian formalists, defamiliarization of standard language makes literary speech. One of the ways to make the speech prominent is norm-breaking. But the point is that phonetic, grammatical, temporal, stylistic, dialectal and lexical norm-breakings are the instances of rhetorical flaws.<br />Most of these defamiliarizations have musical value in Divan-l Shams. In addition to examining the Russian formalists' confrontation with rhetorical scholars, this paper by providing statistical analysis illustrates the artistic value of above norm-breakings.علمای علم بلاغت عربی و فارسی شرط عمدۀ بلاغت را فصاحت دانستهاند. فصاحت به کلمه، کلام و متکلّم تعلّق دارد. فصاحت متکلّم عادت و ملکۀ نفسانی او در برآوردن کلمات و کلام فصیح است و فصاحت کلام نیز در صورتی میسّر است که فصاحت کلمه مهیّا باشد. فصاحت کلمه مبرّا بودن آن از چهار عیب است: تنافر حروف، غرابت استعمال، مخالفت قیاس و کراهت در سمع. از سوی دیگر طبق نظر فرمالیستهای روس، آشناییزدایی از زبان معیار، موجب ادبی شدن کلام میگردد. یکی از شیوههای برجستهسازی کلام، هنجارشکنی است. امّا نکته این است که هنجارشکنیهای آوایی، دستوری، زمانی، سبکی، گویشی و واژگانی، همان مصادیق تنافر حروف، غرابت استعمال، مخالفت قیاس و کراهت در سمع در بلاغت عربی و فارسی هستند! بیشتر این هنجارشکنیها در غزلیّات شمس دارای ارزش موسیقایی هستند. این مقاله علاوه بر بررسی تقابل نظر فرمالیستهای روس با علمای بلاغت، در کلیّات شمس، با ارائۀ تحلیل آماری مقادیر هرکدام از هنجارشکنیهای فوق و ارزش هنری آنها را روشن میسازد.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222Biography of Etesir al-Din Umaniزندگینامة اثیرالدّین اومانی98776FAمحمّدرضا پاشاییدانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20150517Athir al-Din Umani is one of the poets of the 6th and 7th centuries AH and his only remnant work is his Divan. The main content of his Divan is eulogy or satire. Since his poem is somewhere between Khorasani style and Iraqi style, and also because of inclusion the standard language of his time, various historical and literary references, and the presence of various elements of his poetry, as well as the the poet's anonymity, writing a biography of him is necessary and somewhat helpful to solve many problems of Divans of his contemporaneous poets. This article, while examining the Divan of Athir al-Din Umani, discusses and extracts points about his life which has been either hidden from literary historians and biographers or has not been carefully studied.اثیرالدّین اومانی از شاعران قرن ششم و هفتم هجری است و تنها اثر برجای مانده از او، دیوان اوست که شامل قصاید، غزلیّات، قطعات، رباعیّات و ترکیببند است و محتوای اصلی دیوان اودر تمام قالبها، مدح یا هجو است. از آن جا که شعر این شاعر، پیوندی میان سبک خراسانی و عراقی است، همچنین به دلیل شامل بودن دیوانش بر زبان معیار روزگار خود و نیز استفاده از الفاظ، لغات، اصطلاحات، کنایات و تعبیرات رایج آن عهد ، اشارات مختلف تاریخی و تاریخ ادبی آن دوره و احتوای عناصر گوناگون فرهنگی بودن اشعارش و نیز در خمول و گمنامی ماندن شاعر، نوشتن زندگینامه ای از او ضروری و تا حدودی راه گشای کشف و بازگشایی بسیاری از مشکلات دیوانهای همدوره و دوره های پس از این شاعر است. مقالة حاضر، ضمن بررسی و تفحّص دردیوان اثیرالدّین اومانی، به کشف و استخراج مطالب و مواردی دربارة زندگی او می پردازد که تاکنون یا از دید تاریخ ادب نویسان و تذکره نگاران پنهان مانده و یا دقّت و اهتمام کافی در بررسی آن مبذول نگشته است.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222The Trend of Power and Its Damage from Myth to Epic in Ferdowsi's Shahnamehسیر قدرت و آسیب های آن ازاسطوره تا حماسه در شاهنامه فردوسی98774FAفاطمه پاکرودانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20150517In general, in epics, the confrontation of heroes and personalities rests on power. In many cases, the gods have direct involvement in the saber rattling, and in other cases act through mediators. Heroes and kings, who do not have enough wisdom along with power or have lost it to demons, tend to ignorance. The greed which is the most important damage of ignorance turns power into a catastrophic disaster for the characters themselves and society as well. In this research, after explaining the theoretical foundations of power, the historical trend of power from myth to epic in Ferdowsi's Shahnameh has been investigated.به طور کلّی در حماسه ها، تقابل پهلوانان و شخصیّت ها بر قدرت استوار است. در بسیاری موارد خدایان در این قدرت نمایی ها دخالت مستقیم دارند و در موارد دیگر خدایان، با واسطه اعمال قدرت می کنند. پهلوانان و شاهانی که به همراه قدرت، از خِرد کافی برخوردارنیستند و یا دیو، راهزن عقلانیّت آنان می گردد، به سوی جهل وآزمندی می گرایند. آسیب آزمندی که مهمترین دستاورد جهل است قدرت را به صورت بلیّه ای مصیبت بار برای خود شخصیّت ها و نیز جامعه، درمی آورد. دراین پژوهش، پس از بیان مبانی نظری قدرت، سیر تاریخی قدرت از اسطوره تا حماسه در شاهنامة فردوسی مورد بررسی قرارگرفته است.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222Abd Allah ibn Muqaffa and the addition of Manichaean thoughts to Kelila and Demnaعبدالله ابنمقفّع و افزودن اندیشههای مانوی به کلیله و دمنه98772FAفرانک جهانگردپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20150517One of the points that Abu Reihan al-Biruni has raised in the book of Tahqiq ma li-l-hind is the tendency or belief of Ibn al-Mugaffa to Mani and the Manichaean tradition and Manichaean beliefs finding their way through the translation of Kalila and Demna to the book. What he said started extensive research, mostly based on textual factors. However, the study of metatextual factors will yield other results, such as: the link of those who contributed to the translation of Kalila and Demna or their encouragers with the Manichaean religion, the infiltration of Kalila and Demna in Sughd and transoxiana, and the long-standing continuity of the land with the Manichaeans and, most importantly, the detailed information of Abu Reihan of the principles of Manichaeans. In addition to these، the interconnectedness of Manichaeism with Buddhism and the distinctiveness of Buddhist ideas in Kalile and Demna show that this work can also be considered by Manichaeans. Putting data together, it turns out that Kalila and Demne has been highly regarded by Manichaeans and accordingly, the point Abu Reihan raised was not unfounded.یکی از نکتههایی که ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند مطرح کرده، گرایش یا اعتقاد عبدالله ابنمقفّع به مانی و سنّت مانوی و راه یافتن باورهای مانویان، از راه ترجمة کلیله و دمنه، به باب برزویة طبیب و دیگر بخشهای این کتاب است. سخن ابوریحان، سرآغاز پژوهشهای گستردهای در این زمینه شد که اغلب ناظر بر عوامل متنی است. امّا بررسی عوامل فرامتنی، نتایج دیگری به دست خواهد داد؛ عواملی مانند: پیوند کسانی که در ترجمة یا به نظم درآوردن کلیله و دمنه نقش داشتهاند یا مشوّقان آنها با دین مانوی، نفوذ کلیله و دمنه در سغد و ماوراءالنّهر و پیوستگی دیرینة آن دیار با مانویان و مهمتر از همه، اطّلاعات دقیق ابوریحان از اصول عقاید مانویان. در کنار اینها، پیوستگیهای دین مانی با دین بودایی و تشخّص اندیشههای بودایی در کلیله و دمنه، نشان میدهد که این اثر از این حیث نیز میتواند مورد توجّه مانویان قرار گیرد. در کنار هم قرار گرفتن این دادهها، نشان میدهد کلیله و دمنه از آثاری است که سخت مورد توجّه مانویان بوده و این مسأله در آن دوره شهرت داشته و بر این اساس، نمیتوان سخن ابوریحان را بیپایه خواند.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222Naturalism and fable with a look at the works of Sadegh Chubakناتورالیسم و فابل با نگاهی بر آثار صادق چوبک98770FAعبدالله حسن زاده میرعلیمعصومه جمعهJournal Article20150517 Among the world's writers naturalists care most about animals and objects. The attention of these authors to nature, the precise description of the environment and the events and personalities -with the emphasis that the environment has coercive and deterministic control over the events and personalities- is the reason for this attention. Nature, and especially animals, have long been considered in Iranian literary works. Animals have emerged in literary works in the form of literary fables. Fables are short tales that have symbolic, dramatic or moral conclusions. Among contemporary writers, Sadegh Chubak has taken advantage of the presence of animals in his stories and novels. The animals in his works are like humans, captive to the force of nature and subjugated by the constraint of the environment, but do not escape fate, and are obedient to destiny, and humans have their own way of behaving in dealing with these animals.در میان نویسندگان جهان، طبیعت گرایان (ناتورالیستها) بیش از همه به حیوانات و اشیا اهمیّت می-دهند. توجّه این نویسندگان به طبیعت، توصیف دقیق محیط طبیعی و اجتماعی و وقایع و شخصیّتها ـ با این تأکید که محیط، تسلّطی قهری و جبری بر حدوث وقایع و شخصیّتها دارد ـ دلیل این اهمیّت است. طبیعت و بخصوص حیوانات، در آثار ادبی ایران از دیرباز مورد توجّه بودهاند. حیوانات در آثار ادبی در قالب فابل ادبی ظهور کردهاند. فابلها (حکایتهای حیوانات)، قصّهها و افسانههای کوتاه منظوم یا منثور از زبان حیواناتاند که جنبة سمبولیک و نمایشی یا نتیجه گیری اخلاقی دارند. در میان نویسندگان معاصر، صادق چوبک بیش از همه از حضور حیوانات در داستانها و رمانهای خود بهره جسته است. حیوانات در آثار او مانند انسانها، اسیر نیروی طبیعت و مقهور جبر محیط هستند که از سرنوشت گریز و گزیری ندارند و مطیع و رام، تن به سرنوشت میسپارند و انسانها در برخورد با این حیوانات رفتار خاصّ خود را دارند.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73496220131222An Introduction to Persian Language and Literature in the Indian Subcontinent and Pakistanدرآمدی بر زبان و ادبیّات فارسی در شبه قارّة هند و پاکستان98768FAابوالقاسم رادفراستاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20150517According to available evidence, the oldest cultural and literary connection between the two lands is undoubtedly the connection between Iran and India, which dates back to several thousand years. After the influence and expansion of Islam for various reasons, political, cultural, scientific, literary and artistic connections and significant transfers, the influence and expansion of Persian language and literature in the subcontinent increased, and the cultural, linguistic and literary life of Indians and Pakistanis countries underwent a profound change. To the extent that the power of Persian culture, language and literature reaches its peak and elevation in a period of the country's history, and Persian language becomes the language of politics, religion, literature and art, and generally different cultural manifestations. The author of this article tries to glimpse the history of Persian language and literature in India and Pakistan and lists its cultural, linguistic and literary manifestations.به شهادت تاریخ و اسناد فراوان موجود، بیشک کهنترین ارتباط فرهنگی و ادبی جهان بین دو سرزمین ایران و هند است که قدمت آن به چندین هزار سال میرسد. پس از نفوذ و گسترش اسلام به علل گوناگون و دلایل مختلف، ارتباط سیاسی، فرهنگی، علمی، ادبی و هنری و نقل و انتقالهای قابل توجّه، زمینة نفوذ و گسترش زبان و ادبیّات فارسی در شبه قارّه افزایش یافت و سبب گردید حیات فرهنگی، زبانی و ادبی کشور پهناور هند و پاکستان دستخوش تغییر و تحوّل عمیق شود؛ چنانکه گاه قدرت فرهنگ و زبان و ادب فارسی در دورانی از تاریخ پرفراز و نشیب این کشور به اوج و اعتلای خود برسد و زبان فارسی، زبان اهل سیاست، دین، ادب و هنر و به طور کلّی مظاهر مختلف فرهنگی گردد و زمانی به دلایل سیاسی و مسائل دیگر، کمتر جلوه کرده و آثار پدید آمده، محدود و به گونهای کم رنگ تر شود. نویسندة این مقاله سعی دارد تا حدّ لزوم به سیر اجمالی تاریخ زبان و ادبیّات فارسی در برِّ صغیر (هند و پاکستان) بپردازد و فهرستوار به جلوههای فرهنگی، زبانی و ادبی آن اشاره کند.