دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Investigating thematic and content diversity in Ghazaliyat of Attarبررسی تنوّع موضوعی و محتوایی در غزلیّات عطّار98577FAسیّده مریم ابوالقاسمیدانشگاه شهید بهشتی0009-0009-7480-7492Journal Article20150517Farid al-Din Attar (627 AD), in addition to his sublime and outstanding masnavis, is also the innovator of a special style and expression in ghazal, which has been very influential in the evolution of the Persian ghazal, especially the mystical ghazal. Attar's ghazal has special prominence and importance in Persian poetry in terms of expressive techniques, essence and poetic content, and diversity of different topics. Mystical topics, Qalandriyyas, description, lyricism, expression of inner experiences and states and advice are among the various topics of his ghazaliyat; Also, the most diverse, innovative and prominent interpretations of profligacy and Qalandari can be seen in Attar's poetry. In this article, along with the thematic division of Attar's ghazaliyat, we will review the prominent features of these ghazals, especially in terms of concept and content.فریدالدّین عطّار (م 627ق)، علاوه بر مثنویهای متعالی و برجستۀ خویش در غزل نیز مبتکرِ شیوه و بیان خاصّی است که در سیر تکاملی غزل فارسی و به خصوص غزل عرفانی بسیار مؤثّر بوده است. غزل عطّار از حیث تکنیکهای بیانی، جوهره و محتوای شعری و تنوّع موضوعات مختلف در شعر فارسی از برجستگی و اهمیّت ویژهای برخوردار است. موضوعات عرفانی، قلندریّات، وصف، تغزّل، بیان تجارب و احوال درونی، پند و اندرز از جمله موضوعات گوناگون غزلیّات او به شمارمیرود؛ همچنین متنوّعترین، ابتکاریترین و برجسته-ترین تعبیرات رندی و قلندری را نیز در غزلیّات عطّار میتوان مشاهده کرد. در این مقاله ضمن تقسیمبندی موضوعی غزلیّات عطّار، به نقد و بررسی ویژگیهای بارز و برجستۀ این غزلها بهویژه از حیث مفهوم و محتوا خواهیم پرداخت.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Investigating the elements of the structure of political-social ghazals in the poems of Houshang Ebtahaj and Shafiei Kadkaniبررسی عناصر ساختار غزلهای سیاسی- اجتماعی در اشعار هوشنگ ابتهاج و شفیعیکدکنی98575FAابراهیم اقبالیدانشگاه تبریزحسین رسول زادهدانشگاه تبریزJournal Article20150517Ghazal has always been the focus of poets. During the Constitutional period, this format was used to express political and social issues, and despite the success it achieved, it could not be popular with the public. With the emergence of "modern poetry" a transformation occurred in contemporary Iranian literature and affected the poetic formats. By combining some elements of "modern poetry", Houshang Ebtahaj and Shafi'i Kadkani were able to compose a kind of ghazal (which, while maintaining the traditional structure of ghazal, also had some features of modern poetry)-. These ghazals can be called "modern ghazals". The elements that play a major role in the construction of these sonnets are: the use of Hafez's expressive style, the symbolic nature of the ghazal both in terms of words and images, the use of nature elements, and the use of national and historical elements. In this article, these elements have been examined in the social-political ghazals of A. Sayeh and Shafi'i Kadkani.غزل همواره مورد توجّه شاعران بوده است. در دورۀ مشروطه این قالب برای بیان مطالب سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شد و علیرغم موفقیّت هایی که بدست آورد، نتوانست اقبال عمومی مردم را در پی داشته باشد. با پیدایش «شعر نو» تحوّلی در ادبیّات معاصر ایران بهوجود آمد و قالب های شعری را تحت تأثیر قرار داد. هوشنگ ابتهاج و شفیعیکدکنی با ترکیب برخی از عناصر «شعر نو» توانستند نوعی غزل -(که با حفظ ساخت سنتی غزل، برخی از ویژگیهای شعر نو را هم دارا بود)- بسرایند. این غزلها را میتوان «غزل نو» نام نهاد. عناصری که در ساخت این غزلها بسیار نقش دارند عبارتاند از: استفاده از اسلوب بیانی حافظ، نمادین بودن غزل چه از لحاظ کلمه و چه از لحاظ تصویر، استفاده از عناصر طبیعت و استفاده از عناصر ملّی و تاریخی. در این مقاله، این عناصر در غزلهای سیاسی -اجتماعی ا.سایه و شفیعیکدکنی مورد بررسی قرار گرفته اند.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Indian style and its unsaidسبک هندی و ناگفته های آن98573FAمحمد حسن حائریدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150517In this article, while reviewing the political and social situations of the Safavid era with a fresh perspective, things like information, the place of words and meaning, and changes in the standard of eloquence have been investigated and new points have been expressed in a new way. Among them is the issue of the essence of the sword and the essence of the mirror and its connection with the ants, which is a scientific topic in experimental sciences and with the use of new findings and citing examples of the words of previous speakers, there is no ambiguity in this issue. In this article, the author has examined new things in the Indian style that have not been explored and paid attention to in any book or article.در این مقاله ضمن بررسی اجمالی موقعیّت های سیاسی و اجتماعی دوران صفویّه با نگاهی تازه مواردی از قبیل اطلاع رسانی، جایگاه لفظ و معنی و تغییر در معیار فصاحت بررسی و نکته های تازه ای در طرز تازه بیان شده است. از آن جمله است موضوع جوهر شمشیر و جوهر آینه و پیوند آن با مور و مورچه که ضمن یک مبحث علمی در علوم تجربی و با استفاده از یافته های جدید و استناد به نمونه هایی از سخن سخنوران پیشین ابهامی در این موضوع باقی نمانده است. نگارنده در این مقاله تازه هایی را در سبک هندی بررسیده است که تا کنون در هیچ کتاب و مقاله-ای مورد کنکاش قرار نگرفته و بدان توجه نشده است.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Jesus and Siavashمسیح (ع) و سیاوش98571FAدرّه دادجودانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزJournal Article20150517As people whose innocence and chastity are in conflict with the reality of their time, Jesus and Siavash spend their lives under the pressure of destructive force and despite all the differences in their way of life, they find similarities with each other in an innocent death. The conflict between the two dimensions of body and soul is the common element of their life and existence, and since the manner and philosophy of their death gives meaning to life, the present research moslty investigates and compares the death of these two characters from a mythological and epic point of view.مسیح و سیاوش به عنوان انسانهایی که معصومیّت و پاکدامنی آنان در تضادِّ با واقعیّت زمانۀ آنهاست، زندگی خویش را زیر فشار جبری ویرانگر میفرسایند و با همۀ تفاوتهایی که در شیوۀ زندگی دارند در مرگی معصومانه با یکدیگر اینهمانی مییابند. کشمکش بین دو بُعد تن و جان، عنصر مشترک حیات و هستی آن دو است و از آنجا که شیوه و فلسفۀ مرگ آنان زندگی را معنا و مفهوم میبخشد، پژوهش حاضر از منظری اسطورهای و حماسی، بیشتر مرگ این دو شخصیّت را مورد تحقیق و تطبیق قرار میدهد.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Narratology of Bayhaqi history -examining the structure of the narrative "The Tale of Boubaker Hasiri" based on Genet's theoryروایت شناسی تاریخ بیهقی . بررسی ساز و کار روایت «حکایت بوبکر حصیری» بر اساس نظریه ژنت98569FAکاظم دزفولیاندانشگاه شهید بهشتیفؤاد مولودیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517From the perspective of structuralism, the systematic study of the structure and form of literary works leads to the discovery of ways of producing meaning in literary texts, and the form of a literary text is like a platform in which meaning is formed; From this point of view, in order to analyze and investigate the history of thought and intellectual governing systems of literary texts, first of all, one should study and analyze the form of these texts; Since one of the main branches of structuralism is narratology, in the studies of literary history, the investigation of the course of transformation and evolution of the narration of narrative texts has a special place and importance. The present article examines and analyzes the narrative structure of "the Tale of Bubakar Hasiri" in Beyhaqi history, in order to find out that the privileged position of this outstanding work is not only due to its historical function and linguistic value in stylistic studies. In this research, from the point of view of one of the greatest structuralist narratologists, Gérard Genet, the three levels of narration (story, narrative, narration) of this work are investigated and the elements that keep this level of narration in interaction with each other (grammatical tense, mode and voice) are analyzed to find out that this work has its own narrative structure and also contrary to the opinion of some contemporary researchers - who consider the first example of a complete classical narrative to be "Yeki Bud Yeki Nabud " by Jamalzadeh, the solid and complete narration of this story should be known.از دیدگاه ساختارگرایی، مطالعۀ نظاممند ساختار و فرم آثار ادبی منجر به کشف شیوههای تولید معنا در متون ادبی میشود و صورت متن ادبی مانند بستری است که معنا در آن شکل میگیرد؛ از این منظر برای تحلیل و بررسی تاریخ اندیشه و نظامهای حاکم فکری بر متون ادبی، در درجة اوّل باید به مطالعه و تحلیل صورت ( فرم ) این متون پرداخت؛ از آنجا که یکی از شاخههای اصلی ساختارگرایی، علم روایتشناسی است در مطالعات تاریخ ادبی، بررسی سیر تحوّل و تکامل روایت متون روایی ، جایگاه واهمیّتی ویژه دارد. مقالۀ حاضر بررسی و تحلیل ساز و کار روایت « حکایت بوبکر حصیری» در تاریخ بیهقی است تا معلوم شود که جایگاه ممتاز این اثر برجسته تنها به خاطر کارکرد تاریخی و ارزش زبانی آن در مطالعات سبکشناسی نیست. در این پژوهش از دیدگاه یکی از بزرگترین روایتشناسان ساختارگرا، ژرار ژنت، به بررسی سه سطح روایی (داستان، روایت، روایتگری) این اثر پرداخته میشود و مؤلّفههایی که این سطح روایی را در تعامل با همدیگر نگه میدارند ( زمان دستوری، وجه و صدا ) تحلیل میگردند تا معلوم شود که این اثر ساختار روایی خاصِّ خود را دارد و نیز برخلاف عقیدة برخی از پژوهشگران معاصر - که اوّلین نمونۀ روایت کامل کلاسیک را «یکی بود یکی نبود» جمال زاده میدانند- پیرنگ مستحکم و روایت کامل این داستان شناسانده شود.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622The effect of Nowruz in the history of Arabic literature and languageتأثیر نوروز در تاریخ ادبیّات و زبان عربی98567FAمحسن راثیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالJournal Article20150517Nowruz, this old holiday which is a treasure of pleasant traditions, has a long and instructive history. From very ancient times, the date of which is beyond the control of history, until today, this Eid with all its traditions and customs has opened its way through the ups and downs of history and great events and joined the ancient legendary world to today's age of knowledge. During its long history, this Eid has left many traces not only in the history of Iran, but also in the history of all the nations that are familiar with Iranian culture, and the traces that it left on Arabic history and literature are not low. This Eid was celebrated by the court secretaries and Iranian ministers in the Caliphate, especially during the Abbasid period, with special pomp and splendor. Arab or Arabic-speaking poets and writers have written chakamahs in congratulation of this Eid and praised and described its traditions in various ways; Therefore, this Eid has had a significant effect both in the political and social history of Arabs and in the history of Arabic language literature.نوروز، این عید کهنسال که گنجینهای از سنّتهای دلپذیر است، تاریخی بس دراز و عبرتانگیز دارد. از روزگاران بسیار قدیم که تعیین تاریخ آن حتّی از عهدة تاریخ هم بیرون است تا امروز این عید با تمام سنّتها و آداب و رسوم خود همچنان در فراز و نشیب تاریخ و از خلال حوداثی عظیم راه خود را باز کرده و دنیای افسانهای قدیم را به عصر دانش امروز پیوسته است. این عید در طیّ تاریخ طولانی خود نهتنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ همة ملّتهایی هم که با فرهنگ ایرانی آشنا شدهاند، آثار بسیاری از خود به جای گذارده است و آثاری که از آن در تاریخ و ادبیّات عربی بر جای مانده کم نیست. این عید به وسیلة دبیران دیوان و وزیران ایرانی در دستگاه خلافت و مخصوصاً در دورة عبّاسی با فرّ و شکوه خاص برگزار می شد. شعرا و نویسندگان عرب یا عربیزبان در تهنیت این عید چکامهها سروده و سنّتهای آن را به راههای گوناگون ستوده و توصیف کردهاند؛ از این رو این عید، هم در تاریخ سیاسی و اجتماعی اعراب و هم در تاریخ ادبیّات زبان عربی اثر بارزی داشته است.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Fuzuli Baghdadi and Khaqani Sherwani: two claimants of Indian style leadershipفضولی بغدادی و خاقانی شروانی: دو مدّعی پیشوایی سبک هندی98565FAاحمد غنیپور ملکشاهدانشگاه مازندرانعیسی امنخانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517Finding the beginnings has always been one of the main concerns of Iranian researchers, to the extent that it can be said that Iranian researchers have focused most of their attention on this issue. Examining their research also shows the fact that they have not always reached a common result in their research, and the results obtained have shown their opinions to be scattered, as we are facing such scattered opinions in finding the beginning of the Indian style; To the extent that poets like Khaqani, Hafez, Fozuli, Baba Faqani, etc. have been mentioned as pioneers of Indian style. The authors of this article believe that one can not attribute the leadership of a style as extensive as the Indian style to a single poet; Rather, we should mention the contribution of each poet in the formation of Indian style. For this reason, two Azerbaijani poets (Fuzuli and Khaqani) were chosen to have the content of their poems analyzed and their impact on the formation of Persian poetry investigated.یافتنِ سرآغازها، همواره یکی از دغدغههای اصلی محقّقان ایرانی بوده است تا آنجا که میتوان گفت محقّقان ایرانی، بیشترین توجّه خود را بر این مسئله معطوف کردهاند. بررسی تحقیقات آنان نیز گویای این واقعیّت است که آنان در تحقیقات خود همواره به نتیجة مشترکی دست نیافتهاند و نتایج به دست آمده نیز نشان از تشتّت آرای آنان داشته است، چنانکه در یافتنِ سرآغاز سبک هندی با چنین تشتّت آرایی رو به رو هستیم؛ تا جاییکه از شاعرانی مانند خاقانی، حافظ، فضولی، بابا فغانی و ... به عنوان پیشگام سبک هندی یاد شده است. نویسندگان این مقاله بر این باورند که نمیتوان پیشواییِ سبکی به گستردگی سبک هندی را به یک شاعر منسوب کرد؛ بلکه باید از سهم هر شاعر در شکلگیری سبک هندی، سخن به میان آورد. از این روی، دو شاعر آذربایجانی (فضولی و خاقانی) برگزیده شد تا با تحلیل محتوایی شعرشان، میزان اثرگذاری آنان بر شکلگیری جریان شعر فارسی، مورد بررسی قرار گیرد.دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492220090622Investigating Khayyam's thoughts about life and death in the world's classical poetry traditionبررسی اندیشههای خیّام دربارۀ زندگی و مرگ در سنّت شعری کلاسیک های جهان98563FAناصر نیکوبختدانشگاه تربیت مدرسرامون گاژادانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150517The philosophy of life and events after death has been one of the unattainable mysteries of mankind throughout the history of his life. All the thinkers of the world have spoken about it in some way, but they have all admitted that this issue has been and will be the most important unsolved mystery of mankind. Among the Islamic poets and philosophers, Omar Khayyam has addressed this issue more than any other poet or writer. The main essence of Khayyam's quatrains is the answer to this problem: showing the inherent inability of human beings to answer this riddle of existence; But is what Khayyam thought and wrote, innovative or original? The present article is an examination of the background of Khayyami's thoughts in the poetry of the world's classics. In this article, an attempt was made to show Khayyam's nineteen poetic themes regarding the philosophy of life and death, to show that before Khayyam, these ideas were raised in the works of poets of the world and were a common concern of poets of the past, and that What is called Khayyami's thoughts in the writings of literary critics of Iran is not unique to Khayyam, and their reference to Khayyam is accompanied by a kind of carelessness.فلسفۀ حیات و وقایع پس از مرگ از معمّاهای دستنایافتنی بشر، در سراسر تاریخ زندگی او بوده است. همۀ اندیشمندانِ جهان، به نوعی دربارۀ آن سخن گفتهاند، امّا همگان بر این اعتراف کردهاند که این مسأله، مهمترین راز نگشودۀ بشر بوده و خواهد بود. از میان شاعران و فلاسفۀ اسلامی، عمر خیّام بیش از هر شاعر و نویسندهای بدین مهم پرداخته است. جانمایۀ اصلیِ رباعیّات خیّام، پاسخ به همین مسأله است: نشان دادن ناتوانی ذاتی بشر در پاسخگویی به این معمّای هستی؛ امّا آیا آنچه خیّام اندیشیده و بر قلم جاری ساخته، ابتکاری است یا اصیل؟ مقالۀ حاضر، بررسی پیشینۀ اندیشههای خیّامی در شعر کلاسیکهای جهان است. در این مقاله کوشیده شد با طرح نوزده درونمایۀ شعری خیّام در خصوص فلسفۀ حیات و مرگ، نشان داده شود که پیش از خیّام این اندیشهها در آثار شاعران جهان مطرح شده و از دغدغۀ مشترک بیشترِ شاعران گذشته بوده است و آنچه در نوشتههای منتقدان ادبی ایران، اندیشههای خیّامی نامیده میشود، ویژۀ خیّام نیست و استناد آنها به خیّام همراه با نوعی سهلانگاری است.