دانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023Realist narrative in Ibrahim Golestan's fictional worksروایت واقعگرا در آثار داستانی ابراهیم گلستان98595FAحسن اکبری بیرقدانشگاه سمنانJournal Article20150517 The literary school of realism during its emergence, formation and evolution, has addressed the place of reality in literary works. Some of the characteristics of this literary school are related to the content of fiction works, and some other characteristics, such as dealing with details and the link between scene design and characterization, refer to the structure and techniques of storytelling; Each storyteller, by choosing the type of specific narrative elements in the advancement of his narrative, benefits from a specific pattern in creating the narrative style of his story, and in this way, he uses all the narrative elements together and on a chain of events to serve the story. With the connection between realism and special narrative techniques in the story, a style of narration was formed, which was called "realistic narration". This narrative style, after the arrival of the realism school in Iran, was also welcomed by Iranian storytellers. Ebrahim Golestan, a famous writer and filmmaker, is among those who, influenced by American fiction, especially the works of William Faulkner, has been able to achieve such a style in his fiction works with artistry and skill in processing the structure. In this article, after the introduction about the origin of the science of narratology, mentioning the definitions of the narrative structure of the story, the origin and transformation of realism in the West and Iran, we will explain the connection between these two structural and content categories by examining the characteristics of the "realist narrative" style and show the manifestation of this type of narration in the analysis of some fictional works of Ebrahim Golestan by citing examples.مکتب ادبی واقع گرایی (رئالیسم) در طول پیدایش، شکل گیری و تحوّل خود، به جایگاه واقعیّت در آثار ادبی پرداخته است. برخی از ویژگیهای این مکتب ادبی ناظر بر محتوای آثار داستانی و بعضی دیگر از این ویژگیها مانند پرداختن به جزئیّات و پیوند میان صحنه آرایی و شخصیّت پردازی ناظر بر ساختار و تکنیکهای داستان پردازی است؛ هر داستان پرداز، با انتخاب نوع عناصر روایی خاص در پیشبرد روایت خویش، از الگویی خاص در ایجاد سبک روایی داستان خویش سود می جوید و به این ترتیب همة عناصر روایی را در کنار هم و بر روی زنجیره ای از حوادث به خدمت داستان در می آورد. با پیوند میان واقعگرایی و تکنیکهای روایی خاص در داستان سبکی از روایت شکل گرفت که «روایت واقعگرا» نامیده شد. این سبک روایی، پس از ورود مکتب رئالیسم در ایران، از سوی داستان پردازان ایرانی نیز مورد استقبال قرار گرفت. ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز نامدار، از جمله کسانی است که با تأثیرپذیری از ادبیّات داستانی آمریکا، بویژه آثار ویلیام فاکنر توانسته است با هنرمندی و مهارت در پردازش ساختار به چنین سبکی در آثار داستانی خود دست یابد. در این مقاله پس از مقدماتی درباب پیدایش علم روایت شناسی، ذکر تعاریفی از ساختار روایی داستان، پیدایش و تحوّل رئالیسم در غرب و ایران، پیوند این دو مقولة ساختاری و محتوایی را با بررسی ویژگیهای سبک «روایت واقعگرا» تبیین خواهیم کرد و نمود این گونة روایی را در تحلیل برخی از آثار داستانی ابراهیم گلستان با ذکر نمونه و شاهد نشان خواهیم داد.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98595_8f13510be78a997b031212506b662fe2.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023Crow in Persian literatureکلاغ در ادب فارسی98593FAاسماعیل تاجبخشدانشگاه علامه طباطباییآسیه فرجی قرقانیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150517In this article, first, the word "crow" is examined from the point of view of etymology, and then its types are briefly introduced; And then the external and internal characteristics of this bird are mentioned and examples are mentioned for each. In this essay, references have been made to the reflection of the word "crow" and its characteristics in mystical and religious texts, proverbs and sayings, and in a general conclusion, the position of "crow" in Persian literature has been determined.در این مقاله نخست واژه «کلاغ» از نظر ریشه شناسی بررسی شده و سپس انواع آن به اجمال معرّفی گردیده است؛ و آن گاه صفات ظاهری و باطنی این پرنده یاد شده و نمونه هایی برای هر یک ذکر شده است. در این جستار به بازتاب واژه «کلاغ» و ویژگیهای او در متون عرفانی و دینی و امثال و حکم اشارت هایی رفته است و در یک نتیجه گیری کلی جایگاه «کلاغ» در ادب فارسی مشخص شده است.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98593_daeb2fa1e72aaba9bd4486950e7c0c70.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023Transcendental love in contemporary Persian poetryعشق متعالی در شعر معاصر فارسی98591FAمنوچهر جوکاردانشگاه شهید چمران اهوازفاطمه شهبازیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150517Love is one of the main subjects of Persian poetry and the highest and most important foundation of mysticism, and although the form of dealing with love in different periods of Persian poetry has been different according to specific social conditions, but it has never been forgotten in Persian poetry. Contemporary poetry is not devoid of the presence of love, today's poet draws love from different angles and with different tendencies; Our effort in this article is to show the new concept that the contemporary poet has given to love, which can be interpreted as "sublime love" and platonic love, in the poetry of some poets. A tendency which, in fact, seems to be contrary to the main current of contemporary poetry, and for this reason, it has been left out of the eyes of critics or has become less important.عشق یکی از موضوعات اصلی شعر فارسی و عالیترین و مهمترین بنیاد عرفان است و هر چند شکل پرداختن به عشق در دوره های مختلف شعر فارسی، بنا به شرایط خاصّ اجتماعی متفاوت بوده است، امّا هیچ گاه پرداختن به آن در شعر فارسی فراموش نشده است. شعر معاصر نیز از حضور عشق خالی نیست، شاعر امروز از زوایای گوناگون و با گرایشهای متفاوت به ترسیم عشق می پردازد؛ کوشش ما در این مقاله بر آن است تا مفهوم تازه ای را که شاعر معاصر به عشق داده است و می توان از آن به «عشق متعالی» و عشق افلاطونی تعبیر کرد، در شعر برخی از شاعران نشان دهیم. گرایشی که در واقع، برخلاف جریان اصلی شعر معاصر به نظر می رسد و به همین علّت از دید منتقدان دور مانده یا کم اهمیّت جلوه کرده است.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98591_fa38c5e4efc45a58191194713fd0ebad.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023The history of the development of balance in Persian literatureتاریخ تطوّر موازنه در ادب فارسی98589FAسیّد علیمحمّد سجّادیدانشگاه شهید بهشتیاحمد عزّتیپروردانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517Establishing a balance between the great world (world) and the small world (man) is one of the common themes of myth, religion, wisdom and mysticism in Iran before and after Islam. According to this balance, the world and man have a single and similar nature, and the elements that make up their existence have emerged from the same source and reflect each other like two mirrors. However, both these worlds also resemble God. For this reason, by knowing both of them, you can achieve divine knowledge. The reflection of this theory in Persian literature is so extensive and lyrical that it is not without benefit to reveal its evolution. In this article, the brief history and evolution and transformations of this theory are revealed by quoting evidence from different Persian texts. The limited scope of the article prevented the analysis and interpretation of the results of this teaching in the cultural, religious, mystical, and judicial fields; All in all, it shows that a person has a great position and unparalleled glory in the system of existence.برقراری موازنه بین عالم کبیر (جهان) و عالم صغیر (انسان) یکی از درونمایههای مشترک اسطوره، دین، حکمت و عرفان در ایران پیش و پس از اسلام به شمار میآید. طبق این موازنه، جهان و انسان، سرشتی یگانه و مشابه دارند و عناصر سازندة وجود آنها از یک منشأ پدید آمده است و همانند دو آینه، همدیگر را بازمیتابانند. با این حال، این هر دو جهان به خدا نیز شباهت دارند. به همین جهت، با شناخت آن دو میتوان به معرفت الهی دست یافت. انعکاس این نظریّه در ادب فارسی، چنان گستردگی و غنایی دارد که باز نمودن تطوّر آن، خالی از فایده نیست. در این مقاله، سیر اجمالی و تطّور و دگرگونی های این نظریّه با نقل شواهد از متون مختلف فارسی باز نموده می شود. مجال محدود مقاله، مانع از تحلیل و تعبیر نتایج این آموزه در پهنه های فرهنگی، دینی، عرفانی و حِکمی شد؛ ولی در مجموع، نشان می دهد که آدمی در منظومة هستی چه جایگاه والا و ارج و شکوه بی همتایی دارد.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98589_2cb381c5a1e31c708713b046f2ad6d72.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023A look at the elements of poetry of the 70s in the history of contemporary literatureنگاهی به مؤلّفههای شعر دهة هفتاد در تاریخ ادبیات معاصر98587FAاحسان شفیقیدانشگاه محقق اردبیلیبیژن ظهیریناودانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150517Free poetry of the 1970s and, in other words, modern Persian poetry from 1370 to 1380, although it is a continuation of the poetry of the previous decade, it has characteristics that distinguish it from the poetry of other periods. The results of the studies and examination of the poems of prominent figures of this period show that, in this period, some of the dominant ideas, including the contexts of epic speech and the elements of wartime poetry, are abandoned and instead, desperate and hopeless thoughts, meaninglessness and partiality and turning away from grand narratives and great ideals have been taken into consideration.شعر آزاد دهة هفتاد و به تعبیری شعر نو فارسی از سال 1370 تا 1380 اگرچه ادامة شعر دهة قبل از خود میباشد، ویژگیهایی دارد که آنرا از شعر دورههای دیگر متمایز و مشخّص میکند. نتیجة مطالعات و بررسی اشعار چهرههای شاخص این دوره نشان میدهد، در این دوره، پارهای از اندیشههای غالب از جمله زمینههای گفتار حماسی و مؤلّفههای شعر ایّام جنگ متروک و به جای آن افکار یأسآلود و نومیدانه و معناستیزی و معناگریزی و جزئی نگری و اعراض از روایتهای کلان و آرمانهای بزرگ مورد توجّه قرار گرفته است. از مهمترین وجوه غالب شعر این دوره، شکل گرفتن جریانهای شعر و مکاتب نوپای ادبی است. از جمله شعر گفتار، شعر حرکت، کانکریت که بعضاً تقلید و ترجمه از پاره ای از اشعار اروپایی است.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98587_19af21843298f8a4023fd1148d87433c.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023The psychology of ambiguity in Khaqani's poetryروانشناسی ابهام در شعر خاقانی98585FAقهرمان شیریدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150517Khaqani’s Divan is one of the most ambiguous poetry books in Iranian literature. The reasons for ambiguity in Khaqani's poetry, if compared with its contemporary texts such as Kalila and Demna, will of course find a much different nature. The causes of ambiguity in Kalila and Demna are often related to factors outside of the author, such as politics, culture, and the nature of the subject. While the difficulty factor in Khaqani's poetry is influenced by internal variables more than anything else. The feeling of inferiority due to family ties puts his impatient and ambitious spirit on the path of learning various sciences and the flourishing of literary talents. Achieving scientific and literary brilliance among the lords of knowledge and grace and in a small town like Shirvan leads to an early fame for the poet and provides him with a license to approach the court and the government. The communication with the untalented owners of power and wealth and even the claimants of science and literature forces him to constantly and controversially refer to his inner self and discover his literary genius, and the troubles of captivity in his hometown also lead his desperate and high-flying spirit to night tours in the infinite heavens and psychological soothing among earthlings. Being in contact with politicians also brings his words with caution, conservatism and generalization.دیوان خاقانی یکی از پر ابهامترین کتابهای شعر در ادبیّات ایران است. دلایل ابهام در شعر خاقانی اگر با متون همزمان آن مثل کلیله و دمنه مقایسه شود، البتّه ماهیّتی بسیار متفاوتتر پیدا خواهد کرد. علل ابهام در کلیله و دمنه اغلب به عاملهای خارج از درون نویسنده مثل سیاست، فرهنگ و ماهیّت موضوع مربوط است. در حالی که عامل دشواری در شعر خاقانی بیش از هر چیزی متأثّر از متغیّرهای درونی است. احساس حقارت از پارهای تعلّقات خانوادگی، روح بی تاب و تعالی طلب او را در مسیر فراگیری علوم مختلف و شکوفایی استعدادهای ادبی قرار میدهد. دستیابی به درخشش علمی و ادبی در میان ارباب علم و فضل و در شهر کوچکی چون شروان، به شهرتی زودهنگام برای شاعر منجر میشود و جوازی برای تقرّب به دربار و دولت برای او فراهم میآورد. ارتباط با صاحبان بی استعداد قدرت و ثروت و حتّی مدّعیان علم و ادب او را به رجوع مداوم و جدال آمیز درونی و کشف نبوغ ادبی در خود وامیدارد و گرفتاریهای اسارت گونه در زادگاه نیز روح مأیوس و بلند پرواز او را به سیاحتهای شبانه در افلاک بیکران و تسکین دهندههای روانی در میان زمینیان سوق میدهد. درآمیختگی با سیاستمداران نیز کلام او را با احتیاط و محافظهکاری و کلّی گویی همراه میکند.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98585_34cf21ac6621b214d7466cb470da012d.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023Studying the life Kisai Marvazi based on a new reading of Lamiyah poemبررسی زندگی کسایی مروزی براساس خوانشی جدید از قصیدة لامیّه98583FAسیّدمهدی طباطباییدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150517Researching about a poet whose life is not well known is not an easy task, especially because among the small number of researches that have been conducted, differences and sometimes contradictions are found, which span his life from the Samanids to the Ghaznavids and his religious tendencies from the praise of the Abbasid caliphs to the fourteen Infallibles. Apparently, researchers such as Brown, Ethe, Ripka, Mirzeov, Nafisi, Eqbal Ashtiani, Safa, Riahi, Derakhshan and others who researched about Kisai, were all influenced by Aufi in Lubab ul-Albab and the incorrect reading of the first verse of Lamiyah poem and they have not accepted the simultaneity of him and Rudaki, but if we interpret Kisai's life with a new interpretation of this verse, many of the contradictions in his life will disappear. The simultaneity of Roudaki and Kisai, the praise of Utbi by Kisai, the writing of the poem Manqebat after the poet turned fifty, Kisai and Mahmoud Ghaznavi not meeting, the fading of the poetic correspondence between Nasser Khosrow and Kisai, and perhaps the attribution of an ode to Kisai, which was written after the famous poem of Rudaki; are all among the achievements that this reading of Kisai’s poetry gives. The position of Kisai Marvazi and his pioneering role in Persian literature and the ambiguities and contradictions that can be seen in his life determine the importance and necessity of this research, which the author seeks to highlight some uncertainties about the life and poetry of Kisai and by referring to some personalities and poems of him and his contemporaries andgive new results in this regard.تحقیق دربارة شاعری که از زندگی او اطّلاع درستی در دست نیست، کار آسانی بهنظر نمیرسد بهویژه آنکه در میان اندکشمار پژوهشهایی که انجام گرفته، تفاوت و گاه تناقضهایی در آراءِ پژوهشگران یافت میشود که دامنة زندگی او را از سامانیان تا غزنویان و تمایلات دینی او را از مدح خلفای عبّاسی تا ائمّة معصومین گسترانیدهاند. ظاهراً پژوهشگرانی چون براون، اته، ریپکا، میرزایف، نفیسی، اقبال آشتیانی، صفا، ریاحی، درخشان و دیگران که دربارة کسایی به تحقیق پرداختهاند، همگی تحت تأثیر عوفی در لبابالالباب و خوانش نادرست بیت اوّل قصیدة لامیّه بوده و همزمانی او و رودکی را نپذیرفتهاند امّا اگر زندگی کسایی را با تلقّی جدید از این بیت تفسیر کنیم، بسیاری از تضادهای زندگی او رنگ میبازد. همزمانی رودکی و کسایی، مدح عتبی توسّط کسایی، سرودهشدن قصیدة منقبت بعد از پنجاهسالگی شاعر، عدم ملاقات کسایی و محمود غزنوی، رنگباختن مراسلة شعری ناصرخسرو و کسایی، و شاید انتساب قصیدهای به کسایی که به اقتفای قصیدة معروف رودکی سروده شده؛ از جمله دستاوردهایی است که این قرائت از شعر کسایی بهدست میدهد. جایگاه کسایی مروزی و پیشگامی او در ادبیّات پارسی و ابهامات و تناقضاتی که در زندگی او دیده میشود، اهمیّت و ضرورت این تحقیـق را مشخص میکند که نویسنده در پی آن است تا با برجسته کردن ابهاماتی دربارة زندگی و شعر کسایی و با استناد به برخی شخصیّتهای تاریخی و اشعار او و معاصرانش، نتایج تازهای در این باره بهدست دهد.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98583_13097a72dc6b8ef576d325552592bbe4.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023How and when was the word humor used?واژة طنز چگونه و از چه زمانی اصطلاح شد؟98581FAابوالقاسم قوامدانشگاه فردوسی مشهدنیما تجبُّردانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150517Even though the word humor was present in the past of the Persian language, it was not long ago that it became a literary term and then it was widely used in the common language. However, the appearance and approximate time of this word entering the domain of literary terminology is a point that has been neglected in most researches; To solve this problem, we have first examined the dictionary meaning of humor to show that this word needs a new definition based on its modern and idiomatic meaning, and then addressed the main topic of this article, which is the search for when and how the word humor appeared. The result of this research makes it clear that the word humor was proposed and appropriated in the face of French literary terms and its history goes back to the last fourteen decades at most.با این که واژة طنز در گذشتة زبان فارسی حضور داشته امّا دیرزمانی نیست که به اصطلاحی ادبی تبدیل شده و سپس در زبان عام مورد استفادة گسترده قرار گرفته است. با این همه، چگونگی حضور و زمان تقریبی ورود این واژه به حوزة اصطلاحات ادبی نکته ای است که در اکثر تحقیقات مغفول مانده است؛ برای حلِّ این مسأله، ما در ابتدا معنای قاموسی طنز را بررسی کرده ایم تا نشان دهیم که این واژه، نیازمند تعریفی دوباره بر اساس معنای امروزی و اصطلاحی آن است و سپس به بحث اصلی این مقاله، یعنی جستجوی زمان و چگونگی حضور واژة طنز پرداخته ایم. نتیجة این تحقیق روشن می کند که واژة طنز در مواجهه با اصطلاحات ادبی فرنگی طرح و اختیار شده و پیشینة آن به صورت جدّی، نهایتاً به چهاردهة گذشته باز می گردد.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98581_f79ad61b02208d48e17f129f519f1cf6.pdfدانشگاه شهید بهشتیتاریخ ادبیات2008-73492320091023The position of Yemen in Persian literatureجایگاه یمن در ادب پارسی98579FAمنصور میرزانیادانشگاه شهرکردJournal Article20150517The mysterious stories of the Shahnameh show that the land of Yemen has been in a political and economic connection with the great Iranian empire for a long time. Although it is called "Hamavaran" in one part and "Yemen" in other parts; it means a single land that extends from the east of the Tigris to the banks of Arabia, Oman, Yemen, and sometimes the Levant. Dahhak was born from Yemen and a black-eyed demon named Zangiyab was known as his grandfather, who oppressed Iranshahr for many years. Fereydun had chosen the daughters of the king of Yemen as his sons' wives, and the rulers of Yemen have always been with Fereydun and Kay Khosrow in the battle against the enemies. The Naqsh-e Rostam inscription in Fars considers Oman and Yemen as part of an Iranian province, which in the Sassanid era was the base of Iranians in competition with the Byzantine government and maintaining their maritime sovereignty. The people who are fed up with the rule of the blacks of Abyssinia extend a helping hand to Khosrow Anushirvan, and the Sassanid horsemen reach the coast of Yemen with ocean-going ships, the Iranian generals become the rulers of Yemen, and their children are considered a privileged generation there, and they create new systems in the affairs of the country and the army, and they learn the Iranian language and culture there, and with emergence of Islam, the children of Iran become the first Muslims in Yemen and extinguish the fire of sedition of a false prophet. They build the first mosque in the garden of the Iranian ruler and gradually become a part of the people there.داستانهای پر رمز و راز شاهنامه نشان میدهند که از دیرباز سرزمین یمن در پیوند سیاسی و اقتصادی با امپراتوری بزرگ ایران بوده است. اگرچه در بخشی «هاماوران» و در بخشهای دیگر «یمن» نامیده شده است؛ امّا سرزمین واحدی مراد است که از شرق دجله تا کنارههای عربستان و عمّان و یمن و گاه شام امتداد دارد. ضحّاک را برخاسته از یمن و دیوی سیاهچشم به نام زنگیاب، پدربزرگ او دانستهاند که سالها بر ایرانشهر ستم میرانده است. فریدون دختران شاه یمن را به همسری پسران خویش برگزیده بود و فرمانروایان یمن همواره در کنار فریدون و کیخسرو در کارزار با دشمنان بودهاند. کتیبۀ نقش رستم در فارس، عمّان و یمن را جزئی از یک اسپهبد (ایالت) ایران میشمارد که در عصر ساسانی پایگاه ایرانیان در رقابت با دولت بیزانس و حفظ سیادت دریایی آنان بوده است. مردم به تنگ آمده از سلطۀ سیاهان حبشه دست یاری به سوی خسرو انوشیروان دراز میکنند و اسواران ساسانی با کشتیهای اقیانوسپیما، خویش را به ساحل یمن میرسانند، سرداران ایرانی حاکم یمن میشوند و فرزندانشان نسلی ممتاز در آنجا به حساب میآیند و نظامهای تازهای در امور کشوری و لشکری به وجود میآورند و زبان و فرهنگ ایرانی آنجا را فرا میگیرند و با طلوع خورشید اسلام، فرزندان ایران، نخستین مسلمانان یمن میشوند و آتش فتنة پیامبری دروغین را فرومینشانند. نخستین مسجد را در باغ خانه حاکم ایرانی بنا میکنند و رفتهرفته جزئی از مردم آنجا میشوند.https://hlit.sbu.ac.ir/article_98579_15677ea3e72af3da861b190c4cc73932.pdf