@article { author = {امینی, محمدرضا}, title = {Investigating the literary aspects of Kar-Namag i Ardashir i Pabagan in comparison with its new Greek narrative}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Recently, a new Greek version of Kar-Namag i Ardashir i Pabagan has been found, which is considered to be the oldest historical epic in Persian prose. In fact, this new narrative can be considered a summary of the Pahlavi text of Kar-Namag, which is written in a completely different style. The difference in the expression style of these two works is so obvious that it is inevitable to compare the most basic literary features of the two texts, and this comparison clearly shows the role and authoritative presence of the author of the Pahlavi text in the conscious and purposeful editing of the story. The present article aims to provide the text of the new Greek narrative and compare it with the Pahlavi text, and try to reread Kar-Namag i Ardashir i Pabagan as a literary text and make its general features distinct and bolder.}, keywords = {Sassanid historical epics,history in literature,Ferdowsi,Mousa Khorni,Parthians}, title_fa = {بررسی جنبه‌های ادبی کارنامه اردشیر بابکان در مقایسه با روایت نویافتة یونانی آن}, abstract_fa = {به‌تازگی، روایت تازه‌ای به زبان یونانی از کارنامه اردشیر بابکان، که آن را کهن‌ترین حماسة تاریخی منثور فارسی دانسته‌اند، یافته شده است. در واقع این روایت نویافته را می‌توان خلاصه‌ای از متن پهلوی کارنامه به شمار آورد که با سبکی کاملاً متفاوت نوشته شده است. اختلاف سبک بیان این دو اثر چنان بارز است که مقایسه اساسی‌ترین ویژگیهای ادبی آن دو متن را ناگزیر می‌کند و این مقایسه به روشنی نقش و حضور پر اقتدار نویسندة متن پهلوی را در آرایش و تدوین آگاهانه و هدفمند داستان نشان می‌دهد. مقالة حاضر برآن است تا ضمن در اختیار گذاشتن متن روایت نویافته یونانی و مقایسه آن با متن پهلوی، بکوشد تا کارنامه اردشیر بابکان را همچون متنی ادبی بازخوانی کند و ویژگیهای کلّی آن را متمایز و پررنگ‌تر سازد.}, keywords_fa = {حماسه‌های تاریخی ساسانی,تاریخ در ادبیّات,فردوسی,موسی خورنی,اشکانیان}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98639.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98639_48b3e26a148ad9f704ef052b72b0ba8f.pdf} } @article { author = {پورحمدالله, محمّد}, title = {Nima and Shahriar's impression of Demon by Lermontov}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {The poem "Demon" is a romantic work written by Mikhail Lermontov, a Russian poet in 1839. This poem was translated into Persian by Sardar Moazzam Khorasani and was published in Nobahar weekly magazine in 1301. Nima in Afsaneh and Shahryar in “two birds of heaven”, “delusions of the heart”, “the legend of the night” and “the heroes of Stalingrad” are influenced by naturalism and the image and description of nature in this poem, as well as some themes of Demon's story through the translation of Sardar Moazzam. The purpose of this article is to show these influences.}, keywords = {influence,Lermontov,The Demon,Nima,Shahryar}, title_fa = {تأثیرپذیری نیما و شهریار از منظومة اهریمن اثر لرمانتوف}, abstract_fa = {منظومۀ «اهریمن» اثری است رمانتیک که میخاییل لرمانتوف، شاعرروسی به سال 1839آن را سروده است. این منظومه به قلم سردار معظم خراسانی به فارسی ترجمه شده و به سال 1301 درمجلۀ نوبهار هفتگی به چاپ رسیده است. نیما درافسانه و شهریار در دو مرغ بهشتی، هذیان دل، افسانۀ شب و قهرمانان استالینگراد ازطبیعت گرایی و تصویر و توصیف طبیعت دراین منظومه و همچنین برخی مضامین داستان اهریمن بواسطۀ ترجمۀ سردارمعظم، تأثیرپذیرفته اند. هدف نوشتۀ حاضر نشان دادن این تأثیرپذیریها است.}, keywords_fa = {تأثیرپذیری,لرمانتوف,منظومۀ اهریمن,نیما,شهریار}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98637.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98637_9de7153a41d0e87d8cd8a6bc478ee81f.pdf} } @article { author = {خاتمی, احمد and جهانی, محمّد تقی}, title = {Religious prose characteristics of Majlisi's Persian works}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {With the establishment of the Safavid government as the most important Iranian Shiite government, the intellectual and cultural atmosphere of Iran was completely transformed. The Safavid kings, who mainly considered themselves to be religious leaders along with their political status, tried hard to spread Shi'ism and sometimes took it to extremes. The manifestation of this effort can be found everywhere in the scientific works of this period; Examining the Persian works of Allama Majlisi as the main religious figure of this period from the stylistic lens clearly shows this. The authors have reached some results in the stylistic approach to Persian works of Majlisi. Intellectual level: Many concepts raised among Islamic sects, such as goodness and ugliness of actions, seeing God, predestination and free will, etc., can also be seen from a Shiite perspective in Majlisi's works. Language level: according to the needs of the general audience, Majlesi often uses simple and sometimes vernacular language. The abundant use of Arabic grammar and syntax indicates the influence of the Arabic language in Persian. Literary level: contrary to the common verbal complexities of the Safavid era, Majlisi consciously chooses a language devoid of literary arrays, paying attention to the subject of his works; The low frequency of use of verbal and spiritual arrays is a proof of this claim.}, keywords = {Majlesi,Shiism,God’s appearance,predestination and freedom of will,virtue and vice,verbal and rhetorical features}, title_fa = {شاخصه‌های نثر دینی آثار فارسی مجلسی}, abstract_fa = {با روی کار آمدن حکومت صفوی به عنوان مهمترین حکومت شیعی ایرانی، فضای فکری و فرهنگی ایران به کلّی متحوّل شد. شاهان صفوی که عمدتاً در کنار جایگاه سیاسی، خود را رهبر دینی نیز می‌دانستند در گسترش اندیشه تشیّع بسیار کوشیدند و گاه کار را به افراط کشاندند. بروز این تلاش را می‌توان در جای جای آثار علمی این دوره نیز یافت؛ بررسی آثار فارسی علاّمه مجلسی به عنوان اصلی‌ترین چهرة دینی این دوره از دریچة سبک شناسی به روشنی گویای این امر است. مؤلّفان در رویکرد سبک شناسانه به آثار فارسی مجلسی به نتایجی دست یافته اند. سطح فکری: بسیاری از مفاهیم مطرح شده در میان فرق اسلامی مانند حسن و قبح افعال، رؤیت خدا، جبر و اختیار و... نیز با نگاهی شیعی در آثار مجلسی دیده می شود. سطح زبانی: با توجّه به اقتضای حال مخاطب عامّی، مجلسی غالباً زبانی ساده و گاه عامیانه را بر می‌گزیند. کاربرد فراوان صرف و نحو عربی حکایت از نفوذ بیش از پیش زبان عربی در فارسی دارد. سطح ادبی: بر خلاف پیچیدگیهای لفظی رایج عصر صفوی، مجلسی آگاهانه و با توجّه به موضوع آثار خود زبانی خالی از آرایه های ادبی برمی گزیند؛ بسامد کم کاربرد صنایع لفظی و معنوی گواهی بر این مدّعا می باشد.}, keywords_fa = {مجلسی,تشیّع,رؤیت خدا,جبر و اختیار,حسن و قبح,ویژگیهای زبانی و بلاغی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98635.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98635_fd7f9423e58196d0aef807391b634e3a.pdf} } @article { author = {خجسته, فرامرز and حسنی جلیلیان, محمدرضا}, title = {Analysis of the story of Siavash based on the deep construction of the myth of fertility goddess and plant god}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {If the myth of the goddess of fertility and the martyred plant god is analyzed according to the opinion of religious mythologists, it is the justification of ancient humans for the rebirth of plants in the spring season. In this myth, which was prevalent in Mesopotamia, Egypt, ancient India and possibly among the natives of the Iranian plateau, the role of a plant is played by a god, who accepts temporary exile or death, goes to the underworld and after a while he returns to the earth in a new form and brings blessings and birth with him. This belief has been preserved in different cultures in the form of traditions such as Isis and Osiris, Sibyl and Attis, Adonis and Aphrodite, Tammuz and Ishtar, Ram and Sita and the like. Although in Iranian culture, a myth that clearly expresses this belief has rarely been seen, the story of Siavash may be a sketch of this belief that was recorded in the historical period. In this story-telling, Siavash is the plant god that brings new life with his sacrifice. The role of fertility goddess in this story is played by Sudabeh. The common elements in the myth of the plant god and the story of Siavash, such as: reliance on the important role of women, love and marriage, martyrdom and regeneration, attention to the ritual of mourning, water and plants, and blessing, support this claim. In this article, looking at the different narratives of the said myth in adjacent cultures, the common elements of Siavash's story and the myth of fertility goddess and plant god have been represented.}, keywords = {myth of the vegatation god,fertility goddess,Siavash’s narrative,Shahnameh}, title_fa = {تحلیل داستان سیاوش بر بنیاد ژرف ساخت اسطورة الهة باروری و ایزد گیاهی}, abstract_fa = {اسطورة الهة باروری و ایزد گیاهی شهید شونده اگر بر اساس نظر اسطوره شناسان آیین گرا تحلیل شود، توجیه انسان عصر باستان از زندگی دوبارة گیاهان در فصل بهار است. در این اسطوره که در بین‌النّهرین، مصر، هند باستان و احیاناً در میان بومیان فلات ایران رواج داشته است نقش گیاه را ایزدی بر عهده دارد که با پذیرش تبعید موقّت یا مرگ، به جهان زیرین می رود و پس از چندی در قالبی نو به روی زمین باز می-گردد و با خود برکت و زایش را به همراه می‌آورد. این باور در فرهنگهای مختلف در هیأت روایاتی همچون ایزیس و اوزیریس، سیبل و آتیس، آدونیس وآفرودیت، تموز و ایشتر، رام و سیتا و مانند آن بر جای مانده است. اگر چه در فرهنگ ایران اسطوره‌ای که این باور را به صراحت بیان کند کمتر دیده شده، داستان سیاوش ممکن است طرحی از این باور باشد که در دورة تاریخی ثبت شده است. در این داستان گویی سیاوش همان ایزد گیاهی است که با قربانی شدنش حیات مجدّد را به ارمغان می آورد. نقش الهة باروری را در این داستان سودابه بر عهده دارد. عناصر مشترک در اسطورة ایزد گیاهی و داستان سیاوش همچون: تکیه بر نقش مهمّ زن، عشق و ازدواج، شهادت و باززایی،توجّه به آیین سوگواری، آب و گیاه و برکت بخشی مؤیّد این ادّعاست. در این مقاله با نگاهی به روایتهای متفاوت اسطورة مزبور در فرهنگهای مجاور، عناصر مشترک داستان سیاوش و اسطورة الهه باروری و ایزد گیاهی بازنمایی شده است.}, keywords_fa = {اسطورة ایزد گیاهی,الهه باروری,داستان سیاوش,شاهنامه}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98633.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98633_b8ad123cad4ea871124a83f553c28a16.pdf} } @article { author = {رنجبر, ابراهیم}, title = {Examining spiritual commitment in the novel "School Principal"}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {"School Principal" is one of Jalal Al-e-Ahmad's famous novels. This novel was written in the third decade of the last solar century; A decade during which Al-e-Ahmad still has not completely come out of the intellectual atmosphere influenced by the thoughts ruling the intellectual currents of the Tudeh Party. In this novel, one can easily find the traces of the intellectual system of Marxian materialism, which was preached by the "Communist Party of Iran" during Reza Shah's time and the "Tudeh Party" during Pahlavi II's time. The main theme of the novel is that culture (Education and training) in Iran is influenced by economic relationships and opportunities, and the sick economy has caused a cultural disease. In this novel, the economic view guides the author's mind and pen. In his opinion, due to dependent economy, culture has become dependent and ineffective; Everyone's worth is equal to their wealth and consumption, and in this measure, a teacher cannot have dignity; The country's affairs are in the hands of the wealthy, and economic strife dominates social relations; Class conflict being a product of a sick economy, is against social morality. Therefore, this novel goes along with the committed works. In this article, an attempt is made to examine and analyze the commitment of this work to the intellectual system of Marxian materialism.}, keywords = {Jalal-e Al-e-Ahmad,The School Principal,ideological commitment,Marxism}, title_fa = {بررسی تعهّد مرامی در رمان «مدیر مدرسه»}, abstract_fa = {«مدیر مدرسه» یکی از رمانهای معروف جلال آل احمد است. این رمان در دهۀ سوم قرن اخیر شمسی نوشته شده است؛ دهه‌ای که در طیّ سالهای آن هنوز آل‌احمد از جوّ فکری متأثّر از افکار حاکم بر جریانات فکری حزب توده کاملاً بیرون نیامده است. در این رمان می‌توان به آسانی رگه‌های نظام فکری ماتریالیسم مارکسی را که «حزب کمونیست ایران» در زمان رضا شاه و «حزب توده» در زمان پهلوی دوم مبلّغ آن بود، پیدا کرد.1 درون‌مایۀ (Theme) اصلی رمان این است که فرهنگ (تعلیم و تربیت) در ایران تحت تأثیر روابط و مناسبتهای اقتصادی است و اقتصاد بیمار موجب بیماری فرهنگی شده است. در این رمان نگاه اقتصادی، به ذهن و قلم نویسنده مسیر می‌دهد. به نظر او بر اثر اقتصاد وابسته، فرهنگ وابسته و ناکارآمد شده است؛ ارزش هر کسی به اندازة ثروت و مصرف اوست و در این معیار معلّم نمی‌تواند شأنی داشته باشد؛ زمام امور کشور در دست توانگران، و زد و بند اقتصادی بر روابط اجتماعی حاکم است؛ تضادّ طبقاتیِ محصولِ اقتصاد بیمار، منافی اخلاق اجتماعی است. بدین جهت این رمان در کنار آثار متعهّد می نشیند. در این نوشته سعی بر این است که میزان تعهّد این اثر نسبت به نظام فکری ماتریالیسم مارکسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.}, keywords_fa = {جلال آل احمد,مدیر مدرسه,تعهّد مرامی,مارکسیسم}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98631.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98631_f674fe77ca3774867439942c4e5ca922.pdf} } @article { author = {رویانی, وحید}, title = {Mythological history of turquoise in Persian literature}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Colors and colorful ornamental stones have been the focus of people in human societies since the past until now because of evoking various emotions. In every society, depending on the type of belief and belief bases of people and some characteristics of colors, certain colors and colored stones are more prominent than other colors and have penetrated into various aspects of individual and collective life of people. Turquoise stone and turquoise color have enjoyed such a position among Iranians since the past until now. In this article, with the help of literary texts, mineralogy and public literature, the author has tried to show the value and properties and functions of this magical stone to the common and soecial people and prove that this stone and the color attributed to it have been noticed because of the mythological attitude of the people, which has its roots in ancient Iran. In fact, due to its association with Tishtrya, the angel of rain, this color has become sacred in the eyes of Iranians in Mazdayasna literature and has acquired a magical power.}, keywords = {turquoise stone,turquoise color,Tištrya,magical power}, title_fa = {پیشینة اساطیری فیروزه در ادبیّات فارسی}, abstract_fa = {رنگها و سنگهای زینتی رنگین، به خاطر برانگیختن احساسات گوناگون از گذشته تاکنون در جوامع بشری مورد توجّه مردم بوده اند. در هر جامعه ای، بسته به نوع باور و پایه های اعتقادی مردم و برخی ویژگیهای رنگها، رنگ و سنگ رنگین خاصّی بیش از دیگر رنگها برجسته شده و در زوایای گوناگون زندگی فردی و جمعی مردم نفوذ یافته است. سنگ فیروزه و رنگ فیروزه ای از گذشته تاکنون در میان ایرانیان از چنین جایگاهی برخوردار بوده است. نگارنده، در این مقاله سعی کرده است با کمک متون ادبی، کانی شناسی و ادب عامّه، میزان ارزش و خواص و کارکردهای این سنگ جادویی را نزد عوام و خواص نشان دهد و ثابت کند که این سنگ و رنگ منسوب به آن به خاطر نوع نگرش اساطیری مردم که ریشه در ایران باستان دارد مورد توجّه واقع شده است. در واقع این رنگ به خاطر ارتباط با تیشتر، فرشته موکّل باران، در ادبیّات مزدیسنا در نظر ایرانیان مقدّس شده و نیرویی جادویی کسب کرده است.}, keywords_fa = {فیروزه,رنگ فیروزه ای,تیشتر,نیروی جادویی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98629.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98629_e15919322f48be120e9b655bed8ed3e2.pdf} } @article { author = {شمشیرگرها, محبوبه}, title = {Stylistic study of religious epics in Persian literature}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Although experts have not given a precise and clear definition of literary style and stylistics, with a general view, it can be interpreted as a special way of understanding and expressing thoughts through words. In the stylistic analysis of a text, its elements are identified and then their connection and mutual influence is examined. In this article, the stylistic analysis of a group of literary works titled "Religious Epics" is discussed. Since each literary work, while having individual characteristics, shares some traits and characteristics with the same group of works, in this method of stylistics it is possible for the groups of religious epics, which are common in terms of subject and literary genre, to be viewed from the same lens. Religious epic is one of the types of epic that is considered as a sub-group of historical epic and its subject is the description of bravery of religious heroes. The number of these often beautiful and heartwarming verses in Persian literature is large, and the date of their oldest composition dates back to the fifth century of Hijri. "Ali Namah" is the oldest known epic poem. "Hamle-ye Heydari" by Bazel and Raji and "Khavran-Nama" by Ibn Hesam Khosfi are among the most famous of these epics. The research method in the present article is documentary and using the content analysis method. In this article, after providing brief explanations about "stylistics", "epics" and "religious epics", the study of the style of these works, especially the most famous ones, is devoted. Considering the need to pay attention to the three linguistic, intellectual, and literary levels in stylistic studies, in this review, the internal and external aspects of epic poems in three main parts: "semantic and content features", "linguistic and formal features" and "literary and visual features" have been discussed.}, keywords = {style,stylistics,epic,religious epic,Hamle-ye Heydari,Hamle-ye Raji,Khavarannameh}, title_fa = {بررسی سبک شناسانة حماسه های دینی در ادب پارسی}, abstract_fa = {هرچند صاحب نظران تعریف دقیق و صریحی از سبک و سبک شناسی ادبی به دست نداده اند امّا با نگاهی کلّی می توان آن را به عنوان روشی خاص برای ادراک و بیان افکار به وسیلۀ الفاظ و واژه ها تعبیر کرد. در تحلیل سبکی یک متن عناصر آن مشخّص و سپس پیوند و تأثیر متقابل آنها بررسی می شود. دراین مقاله به بررسی سبک شناسانة گروهی از آثار ادبی با عنوان «حماسه های دینی» پرداخته می شود. از آنجا که هر اثر ادبی ضمن برخورداری از مشخّصات فردی، در پاره ای صفات و ویژگیها با گروه آثار هم نوع خود مشترک است، در این روش سبک شناسی این امکان وجود دارد که به گروه آثار حماسه های دینی که از لحاظ موضوع و ژانر ادبی با هم مشترکند از یک دریچه نگریسته شود. حماسة دینی یکی از اقسام حماسه است که در یک نگاه، زیر مجموعة حماسة تاریخی محسوب می‌شود و موضوع آن وصف دلاوریها و رشادتهای قهرمانان دینی و مذهبی است. تعداد این منظومه های غالباً دل انگیز و زیبا در ادب پارسی زیاد است و تاریخ سرایش قدیمی ترین آنها به قرن پنجم هجری برمی‌گردد. «علی نامه» کهن ترین منظومة حماسی شناخته شده است. «حملة حیدری» باذل و راجی و نیز«خاوران نامه» ابن حسام خوسفی از جمله مشهورترین این حماسه ها به شمارمی آیند. روش تحقیق در نگاشتۀ حاضر، اسنادی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا است. در این مقاله پس از ارائة توضیحاتی مختصر دربارة «سبک شناسی»، «حماسه» و «حماسه های دینی» ، به مطالعة سبکی این آثار به ویژه مشهورترین آنها همّت گمارده شده است. نظر به لزوم توجّه به سه سطح زبانی، فکری و ادبی در مطالعات سبک شناسی، در این بررسی نیز به جنبه های درونی و بیرونی منظومه های حماسی در سه بخش عمده «ویژگیهای معنایی و محتوایی»، «ویژگیهای زبانی و صوری» و«ویژگیهای ادبی و تصویری» پرداخته شده است.}, keywords_fa = {سبک,سبک شناسی,حماسه,حماسه های دینی,حملة حیدری,حملة راجی,خاوران نامه}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98627.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98627_5378ef01fb12f4363b5eb345732153ba.pdf} } @article { author = {عطرفی, علی‌اکبر and افرازنده, منیژه}, title = {Purism in the history of Persian literature}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {For a long time, the word "purism" has been used in the Persian language, but the exact meaning of this word is not clear to everyone. This language issue, which has a close connection with many other issues, such as nationality, history of literature, sociology, psychology, etc., has existed in the history of the language of all nations. In Iran, this phenomenon was a reaction against the artificial and expensive clerical prose, which later intensified when Iranians became familiar with German nationalist ideas. In the year 1312 After Reza Shah's decree regarding the reform of the Persian script and language, the motivation of the supporters of the reform to change and promote purism doubled. In this article, after giving a brief history about purism, the situation and views of some Sarahists have been discussed.}, keywords = {purism,pure writing,nationalist thought,Dasatir,ultrapurism,criticism}, title_fa = {سره گرایی در تاریخ ادب فارسی}, abstract_fa = {مدّتی است لفظ سره گرایی در زبان فارسی به کار می رود، امّا مفهوم دقیق این واژه بر همگان مشخّص نیست. این مسألة زبانی که با بسیاری از مسائل دیگر، همچون ملیّت، تاریخ ادبیّات، جامعه شناسی، روان‌شناسی و... پیوندی نزدیک دارد؛ در تاریخ زبان همة ملّتها وجود داشته است. در ایران، این پدیده، واکنشی بود در برابر نثر مصنوع و پرتکلّف منشیانه که بعدها با آشنایی ایرانیان با اندیشه های ناسیونالیستی آلمانی شدّت یافت. در سال 1312ش. پس از فرمان رضاشاه درخصوص اصلاح خط و زبان فارسی انگیزة طرفداران اصلاح برای تغییر و ترویج سره گرایی، دوچندان شد. در این مقاله، پس از بیان تاریخچه ای مختصر دربارة سره نویسی، به شرح احوال و دیدگاه های برخی از سره گرایان پرداخته شده است.}, keywords_fa = {سره گرایی,سره نویسی,اندیشه های ناسیونالیستی,دساتیر,سره گرایی افراطی,نقد}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98625.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98625_fd09ed08adf22b4fa00eb66eebf24e7d.pdf} } @article { author = {غلامرضایی, محمّد}, title = {A discussion about the stylistics of Samak-e Ayyar}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Samak-e Ayyar is a folk tale, surviving from around the 6th or early 7th century, which was compiled by Faramarz bin Khodadad based on the narration of Sadaqa bin Abi al-Qasim Shirazi. The story revolves around the actions and behavior of one of the knights errant named Samak, and folk elements can be recognized in it at least from three aspects: the beliefs and culture of the common people, some narrative aspects, including the existence of random incidents and popular events and the language of the story. Mentioning fate in the events of the story, removing ambiguity from the reader's mind, the abundance of dialogue, multiple descriptions, are among the narrative features of the story. Samak-e Ayyar's prose is also the type of simple prose of the era, along with some linguistic obsolescence, both morphological and syntactical, and some features that could be specific to the language of the story; including a group of slang expressions, some of which go as far as cursing. Also, there are special adjectives in describing the objects and events of the story, some of which are used less in other texts. Saj’, reference to some verses and parables, and some images, especially wide and eloquent similes and irony, are also found in various places in the text, each of which is used in a specific position. Cultural expressions related to ancient Iran are among the important intellectual features in the story.}, keywords = {stylistics,Samak Ayyar,narrative features,language of story,intellectual features}, title_fa = {بحثی در باب سبک‌شناسی سمک عیار}, abstract_fa = {سمک عیار داستانی است عامیانه، بازمانده از حدود قرن ششم یا اوایل قرن هفتم که فرامرز بن خداداد آن را بر اساس روایت صدقۀ بن ابی القاسم شیرازی گرد آورده است. داستان بر محور اعمال و رفتار یکی از عیّاران به نام سمک می‏چرخد و دست‏کم از سه جهت عناصر عامیانه در آن قابل تشخیص است: اعتقادات و فرهنگ عوام، بعضی جنبه‏های روائی از جمله وجود حوادث تصادفی و واقعه‏های عامه‏پسند و زبان داستان. اشاره به تقدیر در اتّفاقات داستان، رفع ابهام از ذهن خواننده، فراوانی گفتگو، توصیفهای متعدّد، از جمله ویژگیهای روائی داستان است. نثر سمک عیّار نیز از نوع نثرهای سادۀ عصر است همراه با بعضی کهنگیهای زبانی اعمّ از صرفی یا نحوی و بعضی ویژگیهایی که خاصّ زبان داستان تواند بود؛ از جمله گروهی از تعبیرهای عامیانه که بعضی از آنها تا مرز دشنام پیش می‏رود. همچنین صفتهایی خاص در توصیف اشیاء و حوادث داستان وجود دارد که بعضی از آنها در دیگر متون کمتر به کار رفته است. سجع، استشهاد به بعضی بیتها و مثلها و پاره‏ای صورخیال به‏خصوص تشبیه‏های گسترده و بلیغ و کنایه نیز در جای‏جای متن هست که هر یک در موضعی خاص به کار رفته است. نمودهای فرهنگی مربوط به ایران باستان از جمله ویژگیهای مهمّ فکری در داستان است.}, keywords_fa = {سبک‏شناسی,سمک‏عیار,ویژگیهای روائی,زبان داستان,ویژگیهای فکری}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98623.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98623_4474a42940978b68ff19d1d822a80c3b.pdf} } @article { author = {منصوری, یدالله}, title = {Reviewing and introducing the sources of the history}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {This article introduces the available sources in the field of the history of Iranian literature before Islam. These sources can be divided into at least two main parts. First, the writings and articles that are included in the books on the history of literature and even the history of Iran; The presentation of this way of expressing the contents has been done mostly by western orientalists and Iranologists, and for this reason, it has considerable value and credibility. Second, independent sources that are often written in the form of books and are sometimes specialized. In addition to these two types of writings, one can also classify a part of the history of languages ​​and introductions and articles included in Persian lexicons dictionaries, etc.}, keywords = {History,Literature,Avestan,(ancient) Persian,Pahlavi,Parthian,Sogdian,Khwarezmian,Saka,Bactrian}, title_fa = {بررسی و معرّفی منابع تاریخ ادبیّات ایران پیش از اسلام}, abstract_fa = {این مقاله به معرّفی منابع موجود در زمینة تاریخ ادبیّات ایران پیش از اسلام می‌پردازد. این منابع را دست‌کم می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد. نخست نوشته‌ها و مقالاتی که در لابلای کتابهای تاریخ ادبیّات و حتّی تاریخ ایران گنجانده شده اند؛ ارائة این‌ شیوة بیان مطالب، بیشتر از سوی خاورشناسان و ایران‌شناسان غربی صورت گرفته است و بدین سبب دارای ارزش و اعتبار قابل توجّهی است. دوم، منابع مستقلّی که اغلب در قالبِ کتاب، نوشته شده‌اند و گاهی تخصّصی هستند. در کنار این دوگونه نوشته، می‌توان بخشی‌ از تاریخ‌ زبانها و معّرفیها و مقدّمه‌ها و مقاله‌های مندرج در قاموسهای لغات و فرهنگهای فارسی و غیره را نیز طبقه‌بندی کرد.}, keywords_fa = {تاریخ,ادبیّات,اوستایی,فارسی (باستان),پهلوی,پارتی,سغدی,خوارزمی,سکایی,بلخی}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98621.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98621_950c57435bf0da7c1b84d31ffa930315.pdf} } @article { author = {نوین, حسین and معصومی نیارق, یاسمن}, title = {Reflecting the economic situation in the literature of the Timurid period (based on the poems of Kamal Khujandi, Nimatullah Vali, Qasim-i Anvar, Jami, Amir Pazevari and Maghrebi Tabrizi)}, journal = {Literature History}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7349}, eissn = {2588-6878}, doi = {}, abstract = {Literature, as one of the main indicators of the culture and civilization of any nation, can be a mirror of the society and history of its time. The literature of the Timurid period has also easily been able to draw many social, cultural and political signs of its time that are less expressed in history. The tyranny of the feudal lords towards the lower classes of the society, the spread of the wrong economic and agricultural system, and injustice had made the people of the Timurid era fed up. Taxes were heavy and people's properties were looted by government officials. The autocracy of the rulers, successive wars and the enslavement of farmers and villagers by the masters had spread poverty and insecurity in the society. Robbery and banditry on the roads had become common even by government officials. Studying the literature of the Timurid period introduces us to many hidden corners of the society of that time.}, keywords = {Literature,economic status,reflection,Teimurid era}, title_fa = {بازتاب اوضاع اقتصادی در ادبیّات دورة تیموری (بر مبنای دیوان اشعار کمال خجندی، نعمت الله ولی، قاسم انوار، عبد الرحمن جامی، امیر پازواری و شمس مغربی)}, abstract_fa = {ادبیّات به عنوان یکی از شاخصه های اصلی فرهنگ و تمدن هر ملّتی، می تواند به عنوان آیینة جامعه و تاریخ روزگار خود باشد. ادبیّات دورة تیموری نیز به راحتی توانسته بسیاری از نشانه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روزگار خود را که در تاریخ کمتر بیان شده، ترسیم نماید. ستمگری فئودالها نسبت به طبقات پایین جامعه، رواج سیستم غلط اقتصادی و کشاورزی و بی عدالتی، مردم دورة تیموری را به ستوه آورده بود. مالیاتها سنگین شده و اموال و دارایی مردم توسط عمّال دولتی غارت می شد. خودکامگی حاکمان، جنگهای پی در پی و به بردگی گرفتن کشاورزان و روستاییان توسّط اربابان، فقر و ناامنی را در جامعه گسترش داده بود. دزدی و راه زنی در جاده ها حتّی توسّط مأموران دولتی رایج شده بود. مطالعة ادبیّات دورة تیموری ما را با بسیاری از زوایای پنهان جامعة آن روزگار آشنا می سازد.}, keywords_fa = {ادبیّات,اوضاع اقتصادی,بازتاب,دورة تیموری}, url = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98619.html}, eprint = {https://hlit.sbu.ac.ir/article_98619_4dabf06b0748d4378d441c2adf309ccc.pdf} }